Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Mobbing, trakassering og konflikt er tre forskjellige begrep, og innen arbeidsmiljø og arbeidsrett må de brukes korrekt. Mange er kanskje ikke klar over at de refererer til ulike typer uenigheter eller maktforhold i relasjoner, og det er derfor lett å bruke begrepene feil.
Men hva er egentlig forskjellen på begrepene, og hvordan skal du eventuelt gå fram for å håndtere disse hendelsene som leder eller arbeidstaker?
Arbeidsmiljøsenteret tilbyr kurs i konflikthåndtering. Les mer om kurset her.
Trakassering, mobbing og konflikt er begreper som ikke bør blandes, og det er viktig å skille mellom dem både av rettslige grunner og på grunn av hvordan situasjonen bør håndteres. Her forklarer vi forskjellen:
Trakassering er et begrep som brukes i arbeidsmiljøloven, og betegner uønsket opptreden eller oppførsel som er krenkende, ydmykende eller ubehagelig overfor andre. Arbeidsmiljøloven forbyr trakassering og annen utilbørlig opptreden på arbeidsplassen, jf. Arbeidsmiljøloven § 4-3 (3).
Trakassering innebærer ofte en form for opplevd maktubalanse i en menneskelig relasjon, hvor én part opplever at de ikke kan forsvare seg mot ubehagelige tilnærminger fra noen andre. Den opplevde ubalansen kan referere til sosial makt, faglig makt eller andre faktorer som skaper en form for skille eller hierarki mellom de ulike partene. Det trenger ikke å ha noe med faktiske forskjeller i yrkestitler eller -stillinger. Trakassering kan være både enkelthendelser eller gjentakende tilnærminger.
Trykk her for å lese mer om trakassering på arbeidsplassen, og hva det er for noe.
Trakassering som begrep er en rettslig standard, og forståelsen av ordet vil dermed endre seg i takt med samfunnsutviklingen. Det betyr at det som var trakassering for ti år siden, ikke nødvendigvis er det samme som trakassering i dag, eller ti år fram i tid. Bare tenk hvordan me too kampanjen har forandret samfunnets oppfattelse om hva som er seksuell krenkende adferd.
Det er viktig å diskutere på egen arbeidsplass hva trakassering og mobbing kan være hos dere. Det er ikke i arbeidslivet slik vi kjenner til det fra barndommen og skolegården med dytting, klyping og peke finger. På arbeidsplassen er det ofte:
Mobbing er negative hendelser som er gjentakende, og som har foregått over en lengre tid. Det vil si at mobbing ikke er enkelthendelser. Mobbing innebærer at det er en opplevd maktubalanse mellom to eller flere personer, der den som føler seg mobbet opplever at de ikke kan forsvare seg mot hendelsene. Dette betyr ikke at den eller de som mobber nødvendigvis er klar over at det de gjør oppfattes som mobbing.
Mobbing er ikke et juridisk begrep i arbeidsmiljøloven men ses på som utilbørlig opptreden etter Arbeidsmiljølovens § 4-3 (3).
Les mer om hva mobbing er på arbeidstilsynets sider.
En konflikt er en uenighet mellom to eller flere parter. En konflikt skiller seg fra mobbing og trakassering i den grad at partene i konflikten regnes som likestilte i uenigheten. Det er dermed ikke nødvendigvis noen opplevd ujevnhet i makt eller posisjon.
En konflikt må ikke forveksles med en vanlig uenighet. Oppsummert kan man betegne en konflikt som en uenighet hvor det også oppstår ubehag mellom partene som er involvert (definisjon av psykolog Jan Atle Andersen). Det er viktig å skille mellom enkle uenigheter og konflikter fordi en uenighet i seg selv kan være både positiv, engasjerende, stimulerende og bidra til nyskapning. Hvis det derimot oppstår ubehag i kjølvannet av en uenighet, er det en konflikt og denne må håndteres og løses. I ubehaget ligger relasjonen mellom partene med spørsmål som vil den andre meg vel?
Det er viktig å skille mellom arbeidsmiljøloven og likestillings- og diskrimineringsloven når det gjelder prosessen og konsekvensene i eventuelle trakasseringssaker.
Det som regnes som trakassering i tråd med forskriftene i likestillings- og diskrimineringsloven regnes ikke nødvendigvis som trakassering i arbeidsmiljøloven.
Arbeidsmiljøloven har en objektiv norm. De fleste dommer i slike saker tar utgangspunkt i handlingene. Var kroppsspråk, ordbruk og handlinger vedkommende ble utsatt for, objektivt egnet til å skade. Medisinsk sakkyndige vurderer gjerne hva et gjennomsnittsmenneske vil tåle som en målestokk. Retten fokuserer mye på adferd og legger mindre vekt på fremstilling av egne følelser som bevis.
Dessverre er det ikke bare de nærmeste, involverte partene som blir berørt av trakassering, mobbing eller en generell konflikt.
Hvis en arbeidsplass opplever slike hendelser vil det påvirke hele det generelle arbeidsmiljøet, og ikke bare de som er direkte involvert i saken. Da er det viktig at nærmeste leder håndterer situasjonen på best mulig måte.
Les mer: Kjennetegn på dårlig arbeidsmiljø og slik kan det løses.
Det vil være utopisk å tro at en person kan gå gjennom arbeidslivet uten å selv på et tidspunkt være part i eller betrakte en konflikt i eget miljø. Konflikter i seg selv er ikke farlig, så lenge de håndteres på en god måte.
Det er aldri enkelt når det oppstår uforutsette situasjoner som involverer mobbing, trakassering eller konflikter generelt. Men en arbeidsplass kan innarbeide rutiner og et miljø som gjør det enklere å håndtere situasjonene best mulig når de oppstår. Ved å legge til rette for et godt arbeidsmiljø, er det lettere for alle ansatte å vite hva de bør gjøre og hvordan de skal forholde seg til vanskelige situasjoner. Du kan skape et godt arbeidsmiljø som tåler uforutsette konflikter ved å:
Det er det leder som gjør. Dersom konflikten er mellom en leder og en ansatt, er det leder over leder som må gjøre vurderingen etter å ha snakket med begge parter hver for seg.
I mange situasjoner opplever den ansatte seg mobbet/trakassert av sin leder gjennom å ikke får de interessante oppgavene, de fine vaktene og lignende. Ledere i samme situasjon, opplever ofte ansatte som ikke tåler ledelse.
Trenger du veiledning og oppfølging rundt det å takle vanskelige situasjoner med personalkonflikter, mobbing eller trakassering? Våre rådgivere er spesialister på feltet, og har lang erfaring med rådgi og veilede i slike problemstillinger.
Kontakt oss her, eller ring oss på nummer +47 81 55 97 50.
Arbeidsmiljøsenteret kan tilby skreddersydde kurs som kan holdes internt i din virksomhet. Høres dette interessant ut? Kontakt oss på e-post.
Er du interessert i verktøy som kan hjelpe arbeidsmiljøet på din arbeidsplass? I vår nettbutikk finner du mange ressurser og nyttig litteratur knyttet til arbeidsmiljø.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.