Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Ved noen arbeidsplasser er det høyere sannsynlighet for at arbeidstakerne blir utsatt for vold eller trusler om vold i utførelsen av sitt arbeid. Vold og trusler har svært negativ innvirkning på arbeidsmiljøet og kan også føre til høyt sykefravær. Det er derfor viktig både for arbeidsmiljøet og for arbeidstakernes sikkerhet at arbeidsgiver har rutiner for forebygging, håndtering og oppfølging.
Det er også viktig å understreke at det ofte ikke er selve overgrepet som gjør arbeidstakerne syke, men det at de ikke blir ivaretatt i etterkant. Klare rutiner for å forebygge og håndtere vold- og trusselsituasjoner på arbeidsplassen kan bidra til å redusere skadeomfanget.
Arbeidsmiljøsenteret tilbyr rådgivning og veiledning i forbindelse med vold og trusler om vold på arbeidsplassen og hvordan dere kan jobbe systematisk med tematikken som en arbeidsmiljøsak og ikke bare som en faglig utfordring. Kontakt oss her for mer informasjon om hvordan vi kan hjelpe deg med å foreta risikovurderinger og legge til rette for rutiner for håndtering av vold og trusler på arbeidsplassen.
Ved arbeidsplasser hvor arbeidssituasjonen kan føre til at arbeidstaker blir utsatt for vold og trusler om vold, er arbeidsgiver ansvarlig for
Situasjoner som kan føre til vold eller trusler om vold skal så langt det lar seg gjøre forebygges av arbeidsgiver. Det forebyggende arbeidet består i en grundig kartlegging av situasjoner som eventuelt kan lede til vold og trusler. Deretter skal sannsynligheten for at disse definerte situasjonene oppstår og konsekvensene av dem, vurderes nøye. Dette gjøres i en risikovurdering.
Når risikovurderingen er foretatt, skal det opprettes rutiner og planer for hvordan vold og trusler skal håndteres. Dersom det er nødvendig skal det også iverksettes tiltak for å redusere denne risikoen. Her er det viktig å ikke bare fokusere på tiltak ved ekstreme tilfeller. Det er ikke nødvendigvis disse tilfellene de ansatte opplever som mest belastende. Ofte vil det være de moralske kvalene de ansatte møter regelmessig som gjør dem syke. Som arbeidsgiver er du ansvarlig for at også disse hendelsene tas alvorlig og følges opp.
Har du spørsmål til hvordan vi kan hjelpe deg i forbindelse med risikovurderinger og forebygging av belastning knyttet til vold- og trusselsituasjoner på arbeidsplassen? Kontakt oss gjerne for en hyggelig samtale. Du finner vår kontaktinformasjon her.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.