Kommunikasjon som kilde til eller løsning ved konflikt

Kommunikasjon, eller mangel på kommunikasjon, er ofte en kilde til konflikter på arbeidsplassen.

I mange tilfeller er det kommunikasjon, eller mangel på sådan, som er den største kilden til konflikter på arbeidsplassen. Når vi snakker om kommunikasjon, er måten budskapet legges frem og mottas på vel så viktig som budskapet i seg selv. Vi gir deg våre beste tips til å sikre god kommunikasjon og dermed også et godt arbeidsmiljø.

Har du spørsmål om hvordan vi kan hjelpe deg med å forebygge og løse konflikter på arbeidsplassen din? Kontakt oss her for en hyggelig og uforpliktende samtale om hvordan vi kan hjelpe deg.

Ikke gå glipp av Arbeidsmiljødagene 2019! Messen finner sted i Oslo 16.17. september. Les mer om Arbeidsmiljødagene her.

Hvordan kan kommunikasjon skape konflikt?

Kommunikasjon kan være kilde til konflikter på arbeidsplassen på en rekke ulike måter. Ofte oppstår slike konflikter grunnet dårlig tilbakemeldingskultur, mangelfull informasjon, uenigheter og personlige ulikheter. Årsaker til at dette ofte skaper et dårlig arbeidsmiljø kan være at vi mennesker er forskjellige og tolker sosiale signaler ulikt. Konfliktene kan også springe ut ifra det at vi mennesker har individuelle forhold til hvordan konstruktive tilbakemeldinger gis og mottas, og at vi kan misforstå hverandre.

Forebygg dårlig arbeidsmiljø

Arbeidsgiver og ledere i bedriften har ansvar for å tilrettelegge for godt arbeidsmiljø. Det betyr også at de er ansvarlige for å tilrettelegge for god kommunikasjon mellom arbeidstakere, ledere og arbeidsgivere, og andre i bedriften. Her er noen av våre beste tips til hvordan du kan legge til rette for et godt arbeidsmiljø på din arbeidsplass:

  • skap en god tilbakemeldingskultur
  • undersøk om du har tolket budskapet riktig
  • sørg for at alle i bedriften har tilgang på nødvendig informasjon
  • snakk alltid med dine kollegaer, ikke om dem
  • gi konstruktive og objektive tilbakemeldinger
  • lytt til dine kollegaer og se deres unike behov

Lær konflikthåndtering hos Arbeidsmiljøsenteret

Syns du det er utfordrende å vite hvordan du skal gå frem for å tilrettelegge for god kommunikasjonsflyt eller forebygge konflikter på din arbeidsplass. Vi tilbyr en rekke relevante kurs for bedre arbeidsmiljø. Bli med på et av våre kurs i konflikthåndtering, og lær deg hvordan du skal håndtere konflikter på best mulig måte.

Vi tilbyr også en veiledning og rådgivning spesielt tilpasset din situasjon og din bedrift. Les mer om vår rådgivning- og veiledningstjeneste her.

Kontakt oss hvis du har spørsmål

Har du spørsmål til oss? Kontakt oss gjerne for en hyggelig samtale. Du finner vår kontaktinformasjon her. Vi kan også holde tilpassede kurs internt i din bedrift. For mer informasjon og et tilbud, kontakt oss på e-post kurs@arbeidsmiljo.no.

I HMS-butikken finner du relevant litteratur som gir innsikt i hvordan du kan håndtere konflikter på arbeidsplassen. Du finner en oversikt over relevant litteratur her.

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Trenger vi egentlig verneombud?

09 juli 2025

Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.

Mine forventninger til arbeidslivet

07 juli 2025

Vi har nylig hatt en ungdom på arbeidsutplassering hos oss en uke. Her er hennes tanker om generasjon z, om fremtiden og ikke minst om arbeidslivet.

Scroll til toppen