Viktig å forberede ferien

Mange har problemer med å koble helt ut og slappe av i ferien. Forbered ferien i god tid og unngå alt som har med jobb å gjøre, er ekspertenes beste råd.

Tekst: Turid Børtnes (2008)

Mange har problemer med å koble helt ut og slappe av i ferien. Forbered ferien i god tid og unngå alt som har med jobb å gjøre, er ekspertenes beste råd.

Kia Mundebo, svensk adferdsekspert og forfatter, minner oss om at hensikten med vår lovregulerte ferie, er at den yrkesaktive delen av befolkningen skal få mulighet til å hvile og ta seg inn igjen.

Jobbtelefoner og e-post - Det mest stressende er å føle at en ikke har kontroll eller handlingsmuligheter, sier Kia Mundebo som sterkt råder oss fra å dra på ferie med arbeidsoppgaver som ikke er fullførte. - Start planleggingen av ferien i god tid og sørg for å avslutte alle oppgaver. Ikke ta på deg noe du ikke klarer å fullføre. Legg inn automatisk svar på e-post og jobbmobil hvor du opplyser at du har ferie og hvem som kan kontaktes i ditt fravær. En langtidsstudie utført av det svenske Arbetsmiljöverket, viser at nesten halvparten av de spurte har vanskelig for å koble av fra jobben når de har fri. Mye av årsaken er de tekniske mulighetene, arbeidstakerne kan svare på e-post og mobiltelefoner som har med arbeidet å gjøre, selv om de ikke er tilstede. Andre undersøkelser bekrefter dette, blant annet svarte fire av ti i en undersøkelse gjort av et telefonselskap, at de sjekket e-posten sin daglig i ferien. Tre av ti leste også e-post som hadde med jobben å gjøre. Flere studier viser at personer som arbeider for seg selv og særlig de som har såkalte kreative yrker, synes det er ekstra problematisk å kutte ut tanken på jobben når de skal ha ferie.

Emosjonelt arbeid – vi inviterer til foredrag på Verdens arbeidsmiljødag

13 mars 2025

Det er mange arbeidsplasser som står i situasjoner som kan oppleves som emosjonelt og relasjonelt belastende. Det betyr ikke at vi nødvendigvis kan fjerne eksponeringsfaktoren, men bedrifter må jobbe organisatorisk på en slik måte at ansatte ikke blir syke av det. Vi inviterer til foredrag om emosjonelt arbeid på Verdens arbeidsmiljødag 28. april.

Scroll til toppen