Tillitsvalgte blir ikke hørt

Kun tre av ti tillitsvalgte føler at ledelsen er interessert i deres innspill.

Tekst: Grethe Ettung (2011)

Kun tre av ti tillitsvalgte føler at ledelsen er interessert i deres innspill.

Resultatene, som er hentet fra Norsk Ledelsesbarometer, avdekker at toppledere er lite interessert i ansattes medvirkning når store beslutninger skal fattes i bedriften, melder Pressenytt for Lederne. - Et signal om at de ansattes rettigheter ofte ikke har noen reell betydning, mener forbundsleder Jan Olav Brekke i organisasjonen Lederne. I undersøkelsen oppgir kun 30 prosent av de tillitsvalgte at de har innflytelse innenfor virksomhetens rekrutteringspolitikk, arbeidstakeres utviklingsbehov, ved nedbemanning og omorganisering.

Tillitsvalgte tidstyver Rådgiver Stein Stugu i De Facto kunnskapssenter for fagorienterte mener slike holdninger blant ledere i verste fall kan føre til en splittet organisasjon, der medarbeidere ikke bidrar med den kompetansen de faktisk har. - I tillegg legger det forholdene til rette for konflikter, som koster både i form av tid og andre ressurser, sier han til Pressenytt. Stugu mener funnene i undersøkelsen illustrerer at holdningene til tillitsvalgte i norsk næringsliv er svært blandet. - Blant de fleste ledere er det politisk korrekt å være for et godt samarbeid, men i praksis er det likevel mange som synes det å skulle forholde seg til tillitsvalgte er unødig bruk av tid. I noen miljøer blir det faktisk sett på som en svakhet at lederen bruker tid på involvering av ansatte og tillitsvalgte i viktige prosesser, sier han.

Tas ikke på alvor Jan Olav Brekke synes det mest oppsiktsvekkende er at kun 45 prosent av de tillitsvalgte opplever at innspill i forbindelse med sykefravær er velkommne. - Det gir et klart signal om at intensjonene bak avtalen om inkluderende arbeidsliv (IA) ikke tas på alvor, og at man ikke har nødvendig fokus på alle forhold som ligger til grunn for sykefraværet i bedriftene. En skulle tro at dette var et område der de tillitsvalgtes bidrag ble verdsatt med bred tilslutning fra hele organisasjonen. Men slik er det altså ikke i flertallet av norske bedrifter, sier Brekke.

Følger ikke spillereglene Både Brekke og Stugu tror at trykket fra amerikanske ledelsesmodeller, i form av HR-inspirert tenkning, bidrar til å usynliggjøre tillitsvalgte i organisasjoner. - Dette gjelder ikke bare HR-modeller, men også utbredelse av styringsformer som for eksempel franchise som øker ledelsens makt og i praksis setter tillitsvalgtfunksjonen til side, mener Stugu. Brekke mener mange ledere mangler elementær opplæring om arbeidslivets spillerregler. Rekrutteringsmåten for lederstillinger er forandret og mange ansettes kun basert på teoretisk utdannelse. De fleste av disse topplederne har lite personlig arbeidserfaring og har ikke gått i gradene.

Digitalt transformert og fortsatt den samme

24 november 2025

Her kommer en kronikk fra Sigve Mathisen, seniorrådgiver og hovedverneombud i Statped. I det kontorbaserte arbeidslivet er de fysiske møtene i ferd med å forsvinne. Det er ikke en god utvikling. Vi trenger å møtes fysisk. Ikke hele tiden, men innimellom skriver Mathisen.

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Scroll til toppen