Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Hva er tillit? Arbeidslivet er basert på tillit. Kanskje spesielt er tillit viktig i relasjonen mellom ledere og ansatte. Tillit er limet som skal sikre at alle holder sammen i hverdagen og møter kundekrav eller store endringer på arbeidsplassen i samlet flokk.
Hverdagen er for de fleste preget av rutiner og faste arbeidsoppgaver. Så spesielt når arbeidet endrer seg blir tillit viktig. Da råder det ofte tvetydighet og usikkerhet på arbeidsplassen.
Tilliten vi har til andre mennesker, det være seg kolleger, ledere eller familie er i stor grad også basert på våre tidligere erfaringer. Vi har erfaringer med oss både fra menneskene vi omgås på jobben i dag, men også fra oppvekst, tidligere forhold eller tidligere arbeidsgivere. Alle disse erfaringene er med på å bestemmer hvor stor grad av tillit vi viser til omgivelsene våre på arbeidsplassen.
Til ledere er det større krav til tillitsfull atferd enn til andre. Ledere må i tillegg til å vise sine medarbeidere tillit, også opptre på en slik måte at de møter de ansattes og kunders forventninger til forutsigbar og rettferdig atferd for å skape tillit. Paradokset er at summen av alle de forventningene ansatte og kundene har til en leder noen ganger langt overstiger det som er mulig for å innfri. Og også for ledere er det slik at om man møter noens forventninger, så skuffer man andre.
Men til lederrollen ligger det også et annet paradoks. Lederen er den som målbærer og legemliggjør organisasjonens dilemmaer; Avdelingens stramme budsjetter versus de ansattes ønske om julebord. Eller forventningen om tilrettelegging for ansatte når de er syke versus kundens krav om kjappe leveranser og forutsigbare løsninger.
Forskjellen på et dilemma og et problem er at et problem kan vi løse. Et dilemma må vi leve med. Når ansatte er frustrert på lederen er det ikke sjelden fordi lederen blir sett på som inkarnasjonen og representanten for alle «problemene» på arbeidsplassen. Selv om dette er dilemma som ingen kan løse.
Det er viktig å skille hva som er organisasjonens problemer og hva som er dens dilemmaer. Dette er lederens jobb å tydeliggjøre. Inntekter må balanseres mot utgifter selv om det er travelt og vi ønsker flere folk ansatt. For ledere blir det viktig å fremstå som forutsigbar og rettferdig når det skal tas beslutninger rundt organisasjonsdilemmaene ingen kan løse. I en organisasjon med mange dilemmaer, for eksempel en liten bedrift som sliter med dårlig økonomi, eller et sykehus der de ansatte ønsker å hjelpe langt flere enn det det finnes ressurser til, er det ofte en stor belastning å være leder. Ikke bare fordi valgene som da må gjøres er mange og vanskelige, men fordi summen av forventninger ikke lar seg forene. Når alle til slutt blir misfornøyde er det ofte lederne som får unngjelde for organisasjonens dilemmaer.
Men det finnes råd. Her er ti som kan klargjøre og tydeliggjøre:
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.