Støy på kontoret

Det er ikke kun på bussen eller toget vi irriterer oss over mobil­telefonsnakk, det kan være vel så belastende på arbeidsplassen.

(2008)

Det er ikke kun på bussen eller toget vi irriterer oss over mobil­telefonsnakk, det kan være vel så belastende på arbeidsplassen.
Typiske støykilder i kontormiljøer kan være eksterne kilder som trafikkstøy, flystøy og industristøy. Ventilasjonssystemer og andre tekniske installasjoner, for eksempel heis, kan forårsake støy, likeledes internt utstyr som faks, PC og kopimaskin. I tillegg vil intern trafikk som klaprende heler, slamring med dører, kimende telefoner/mobiltelefoner og andres telefon-/mobilsamtaler være kilder til støy. Kontorpregede arbeidslokaler bør ha forholdsvis mye absorpsjon, det vil si materialer som tar opp mye av lyden i seg. Etterklangstiden, mål for hvor fort en lyd dør ut i rommet, bør være fra 0,3 til 0,7 sekunder. Teknisk utstyr, som for eksempel printere og kopimaskiner, bør plasseres under trapperom, i korridorer eller i andre områder som allerede er støybelastet. Ved nyanskaffelser er det viktig å unngå støyproblemer, blant annet ved å innhente produktinformasjon om lydnivå. (Kilde: Norsk forening mot støy)

Digitalt transformert og fortsatt den samme

24 november 2025

Her kommer en kronikk fra Sigve Mathisen, seniorrådgiver og hovedverneombud i Statped. I det kontorbaserte arbeidslivet er de fysiske møtene i ferd med å forsvinne. Det er ikke en god utvikling. Vi trenger å møtes fysisk. Ikke hele tiden, men innimellom skriver Mathisen.

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Scroll til toppen