Støy på kontoret

Det er ikke kun på bussen eller toget vi irriterer oss over mobil­telefonsnakk, det kan være vel så belastende på arbeidsplassen.

(2008)

Det er ikke kun på bussen eller toget vi irriterer oss over mobil­telefonsnakk, det kan være vel så belastende på arbeidsplassen.
Typiske støykilder i kontormiljøer kan være eksterne kilder som trafikkstøy, flystøy og industristøy. Ventilasjonssystemer og andre tekniske installasjoner, for eksempel heis, kan forårsake støy, likeledes internt utstyr som faks, PC og kopimaskin. I tillegg vil intern trafikk som klaprende heler, slamring med dører, kimende telefoner/mobiltelefoner og andres telefon-/mobilsamtaler være kilder til støy. Kontorpregede arbeidslokaler bør ha forholdsvis mye absorpsjon, det vil si materialer som tar opp mye av lyden i seg. Etterklangstiden, mål for hvor fort en lyd dør ut i rommet, bør være fra 0,3 til 0,7 sekunder. Teknisk utstyr, som for eksempel printere og kopimaskiner, bør plasseres under trapperom, i korridorer eller i andre områder som allerede er støybelastet. Ved nyanskaffelser er det viktig å unngå støyproblemer, blant annet ved å innhente produktinformasjon om lydnivå. (Kilde: Norsk forening mot støy)

Emosjonelt arbeid – vi inviterer til foredrag på Verdens arbeidsmiljødag

13 mars 2025

Det er mange arbeidsplasser som står i situasjoner som kan oppleves som emosjonelt og relasjonelt belastende. Det betyr ikke at vi nødvendigvis kan fjerne eksponeringsfaktoren, men bedrifter må jobbe organisatorisk på en slik måte at ansatte ikke blir syke av det. Vi inviterer til foredrag om emosjonelt arbeid på Verdens arbeidsmiljødag 28. april.

Scroll til toppen