Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) presenterte tidlegare i haust ei oversikt med analysar og vurderingar av arbeidsmiljøsituasjonen i norsk arbeidsliv.
Norsk arbeidsmiljøstandard er god, også i internasjonal målestokk. Men det er ingen grunn til å slå seg til ro. Innsatsen må forsterkast både med tanke på trivsel, arbeidshelse og produktivitet. Faktaboka underbygger tydeleg at norsk arbeidsliv har meir å gå på.
Boka gir ei oversikt over det nasjonale risikobildet når det gjeld arbeidsmiljø og arbeidshelse i ulike næringar og yrke. Det blir slått fast at potensialet for førebygging er betydeleg.
Faktaboka er i eg sjølv ei god grunngjeving av at det må satsast meir på arbeidsmiljøkunnskap både for leiar, tillitsvalde og verneombod.
Faktaboka kan lastast ned på www.stami.no
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.