Regjeringens skjulte agenda

Statsbudsjettet er et så omfattende dokument at en del viktig informasjon drukner i støyen av enkeltsaker som særlig de tabloide mediene setter søkelyset på.

Tekst:  Paul Norberg (2003)

Statsbudsjettet er et så omfattende dokument at en del viktig informasjon drukner i støyen av enkeltsaker som særlig de tabloide mediene setter søkelyset på. I statsbudsjettets kapittel 3.6, som omhandler sysselsettingspolitikken, finnes et slikt tema. Med en arbeidsløshet på 89.400 helt ledige ved utgangen av oktober-2003, ville vi trodd at regjeringen hadde satt inn aktive tiltak for å stimulere til opprettelse av flere arbeidsplasser. Men regjeringens økonomer og sentrale politikere har tenkt det annerledes. I det omtalte kapittelet heter det: "Regjeringens hovedstrategi mot økende ledighet er å stimulere til aktiv jobbsøking. Virkemidlene er bedre informasjon, rådgivning og oppfølging av den enkelte arbeidssøker. I den første ledighetsfasen vil Aetat informere og veilede om arbeidsmuligheter og jobbsøking. Aetats nettbaserte jobbsøkingstjenester er et viktig tilbud til mange ledige." Med 89.400 helt arbeidsløse, og mange på ledighetstiltak skal altså regjeringen legge til rette for å stimulere de arbeidsløse til aktiv jobbsøking. På Aetats nettsider pr. 30. oktober kan vi lese at tallet på utlyste stillinger er lavt: "I løpet av oktober ble det registrert 17.200 ledige stillinger. De siste månedene har tallet på ledige stillinger holdt seg omtrent uforandret når det korrigeres for sesongvariasjoner." 89.400 arbeidsløse skal altså læres opp til å lage bedre jobbsøknader for å dekke opp 17.200 ledige stillinger. Når regjeringen gjør seg bryet med å sette inn begrepet "regjeringens hovedstrategi..." i budsjettsammenheng, må vi ta dem på ordet, og regne med at dette faktisk er det viktigste virkemiddelet for å styrke landets sysselsetting. I så tilfelle må vi trekke den konklusjon at regjeringen ikke har evne eller vilje til å løse sysselsettingsspørsmålet. Kanskje den har en skjult agenda som tilsier at det er bekvemt å ha en arbeidsløshet på 4-5 prosent. Da er det lettere å få til moderate lønnsoppgjør. Det er enklere å endre lov- og regelverket til mer fleksibilitet i arbeidslivet. Det blir lettere å gjennomføre en ordning som løser opp reglene for midlertidige ansettelser. Når det er mange arbeidsløse, er det enkelt å spille på motsetningene mellom de som har arbeid og de som mangler arbeid, og dermed bruke en argumentasjon om at arbeidstakerorganisasjonene ikke bryr seg om de arbeidsløse. Myndighetenes mål for sysselsetting er viktig for arbeidsmiljøet i norske virksomheter, og dermed også for påvirkningen av sykefraværet. Utrygghet på arbeidsplassene fremmer dårlige arbeidsforhold, og er i tillegg en hemsko for produktivitet og effektivitet. Hvis regjeringens fremste mål er å hjelpe arbeidsløse med stimulans til aktiv jobbsøking, så signaliserer de for all verden at de ikke har en offensiv sysselsettingspolitikk.

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Trenger vi egentlig verneombud?

09 juli 2025

Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.

Mine forventninger til arbeidslivet

07 juli 2025

Vi har nylig hatt en ungdom på arbeidsutplassering hos oss en uke. Her er hennes tanker om generasjon z, om fremtiden og ikke minst om arbeidslivet.

Scroll til toppen