Regjeringen på villspor

Statsminister Jens Stoltenberg skal nå lede et utvalg som har som mandat å spare 2,5 milliarder trygde­kroner på statsbudsjettet.

Tekst: Paul Nordberg (2006)

Statsminister Jens Stoltenberg skal nå lede et utvalg som har som mandat å spare 2,5 milliarder trygde­kroner på statsbudsjettet.Ut­­gangs­­punkt­et til regjeringen er at sykefraværet er for høyt, og at avtalen om inkluderende arbeidsliv ikke har gitt ønskede resul­tater. Det er merkverdig at fagstatsråd Bjarne Håkon Hanssen og hans rådgivere ikke har evnet å se at dette utgangspunktet er helt feil. Regjeringen må slutte med å diskutere sykefravær som et stort tall i budsjettet. Nedgang i sykefraværet skal komme som et resultat av at arbeidsplassene tilrettelegges slik at skader og sykdommer som er relatert til arbeidslivet blir redusert. Den enk­leste måten å få ned sykefraværet på, er å ekskludere dem som er i risikosonen for å bli syke, men ingen blir friskere av den grunn. Mens regjeringen Bondevik ønsket en formålsparagraf i arbeidsmiljøloven som skulle ivareta både arbeidstakernens, virksomhetenes og samfunnets behov, slo den rødgrønne regjeringen klart og tydelig fast en formålsparagraf hvor det kort og godt står at lovens formål er å bidra til et inkluderende arbeidsliv. Altså en vernelov for arbeidstakerne. Da regjeringen brøt IA-avtalen tirsdag 5. september i år, brøt de også med sine egne forutsetninger i arbeidsmiljøloven. Det er ingenting inkluderende i å la arbeidsgivere betale større andel av sykefraværskostnadene. Arbeidsforholdene blir ikke lettere for de ansatte i sykehus og andre helseinstitusjoner ved at arbeidsgiveren må betale en større andel av trygdeytelsene. Snarere tvert i mot. Hvis et sykehus tappes for penger når de ansatte blir hjemme på grunn av dårlig rygg eller andre belastningsskader, vil sykehusets ledelse få enda større problemer med å fylle opp med vikarer. Resultatet kan lett bli mer stressende arbeidsforhold, noe som igjen vil føre til ytterligere økning av sykefraværet. I norske kommuner er det vanlig med et sykefravær på 8-12 prosent. Ved å se bak de kjedelige fraværstallene så finner vi et stort antall mennesker som er borte fra jobb på grunn av sykdom, skader eller plager som gjør det umulig å være i arbeid til enhver tid. Ingen årsaker til fraværet blir fjernet ved at kommunene må stå for utbetalingen av sykepenger over lengre tid. En annen konsekvens av regjering­ens brutte løfter, er at dette gir åpning for at et eventuelt borgerlig stortingsflertall i 2009 vil sørge for endringer i sykelønnsordninger som rammer den enkelte ansatte. Spørsmålet om karensdager er allerede blitt diskutert i kjølvannet av de nye endringene i sykelønnsavtalen, og det rødgrønne alternativet har nå kastet vrak på all sin troverdighet når det gjelder å verne sykelønnsordningen. De politiske konskevensene av endringene i sykelønnsordningen kan bli kostbare; langt mer kostbare enn en innsparing av et par milliarder kroner på statsbudsjettet i 2007.

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Trenger vi egentlig verneombud?

09 juli 2025

Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.

Mine forventninger til arbeidslivet

07 juli 2025

Vi har nylig hatt en ungdom på arbeidsutplassering hos oss en uke. Her er hennes tanker om generasjon z, om fremtiden og ikke minst om arbeidslivet.

Scroll til toppen