Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Grethe Ettung (2010)
Til tross for støy og dårlige romløsninger, foretrekker elever og lærere baseskolene framfor tradisjonelle skolebygg.
Det viser forskningsprosjektet Planløsning, akustikk og støy i baseskoler i regi av SINTEF Byggforsk. - Vi har evaluert ni baseskoler, seks på barnetrinnet og tre på ungdomstrinnet, opplyser Sidsel Jerkø, prosjektleder, arkitekt og forsker ved SINTEF Byggforsk.
Flertallet av elevene og lærerne som deltok i undersøkelsen er positive til baseformen, og ønsker seg ikke tilbake til de tradisjon-elle skolebyggene. Lærerne synes det er enklere å organisere tilpasset opplæring i en baseskole, i og med at flere lærere kan undervise samtidig. De kan benytte ulike pedagogiske metoder, og de kan komplettere hverandre. Elevene gir uttrykk for at de trives spesielt godt i storrommene fordi de er lyse, luftige og romslige, sammenlignet med de tradisjonelle klasserommene. - Storrommene fungerer best når de blir brukt til A-plan arbeid, kommenterer Jerkø. A-plan arbeid vil si at elevene får et utvalg av oppgaver de skal løse, og de velger selv i hvilken rekkefølge de vil løse dem. Det gjør at de mer urolige elevene kan bevege seg rundt uten at det forstyrrer de andre elevene i like stor grad som i et vanlig klasserom.
Gulvene i skolebygningene er dekket av vinyl/linoleum, veggene med plater og himlingene er akustiske med presset mineralull, noe som virker lyddempende. Det er lite støy fra tekniske installasjoner. Støy fra naborom eller utendørsstøy, blir heller ikke oppfattet som problematisk. Men der det kun er foldevegger som skiller rommene, opplever mange lyden fra naborommet som forstyrrende. Hvordan kommunikasjonsarealene (gang/korridor/trapp osv.) er utformet i forhold til undervisningsarealene, spiller også inn. Ved nesten alle skolene var planløsningene med på å øke nivået av uro og støy. - Gjennomgangstrafikk i basene, og rom hvor det ikke lar seg gjøre å samle elevene på en måte som gjør at alle ser og hører godt, er med på å øke støynivået, påpeker Jerkø. Enkelte synes også at trafikken ut og inn av grupperommene virker forstyrrende når de selv oppholder seg i storrommet. De som synes det er mye, eller middels til mye støy på basen, mener likevel at støyen hovedsaklig skyldes egen aktivitet. Bruksmønsteret er også en viktig faktor. I rom hvor det pågår formidlingspedagogikk og elevaktiviteter på samme tid, blir støy og uro et forstyrrende element. I noen tilfeller blir dette forsterket av gjennomgangstrafikken.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.