Pleiepersonale må tåle at beboerne røyker

Svensk pleiepersonale som arbeider i kommunale bofellesskap, må tåle et røykfylt arbeidsmiljø.

Tekst: Grethe Ettung (2010)

Svensk pleiepersonale som arbeider i kommunale bofellesskap, må tåle et røykfylt arbeidsmiljø.

Det har Kammarrätten i Sverige fastslått ved dom, melder Du & jobbet. Røyketvisten gjelder et bofellesskap i Eskiltuna kommune i Sverige. Skal beboerne ha rett til å røyke i sine private leiligheter når pleiepersonalet er tilstede? Arbetsmiljöverket mente de ansatte skulle slippe å bli utsatt for tobakksrøyk når de arbeidet i leilighetene. Verket krevde at arbeidsgiver, Eskiltuna kommune, skulle gjøre noe med saken. Kammerrätten konstaterer i sin dom at kommunen ikke kan forby beboerne å røyke i sine egne leiligheter. Beboerne er bevilget rett til støtte ifølge socialtjänstlagen og LSS: lagen om stöd och service till funktions-hindrade. Dermed oppstår det en konflikt mellom disse lovene og kravet i arbetsmiljölagen om at tilsatte skal ha en god luftkvalitet på arbeidsplassen. Kammarrätten uttaler i sin dom at i dette tilfellet veier beboernes behov for hjelp og støtte tyngre. Retten påpeker imidlertid at dette ikke redu-serer kommunens ansvar overfor sine ansatte om å tilrettelegge arbeidsforholdene på best mulig måte. Men Kammar-rätten er av den oppfatning at Eskiltuna kommune allerede har igangsatt tilstrekkelig med tiltak, blant annet ved å bedre ventilasjonen i bofellesskapet. Å skulle kreve ytterligere tiltak, mener retten er urimelig. Kammarrätten synes heller ikke at Arbetsmiljöverket kan henvise til tobakkslovens regler om røykfrie miljøer. Ifølge retten gjelder ikke røyke-forbudet private leiligheter i bofellesskap

Digitalt transformert og fortsatt den samme

24 november 2025

Her kommer en kronikk fra Sigve Mathisen, seniorrådgiver og hovedverneombud i Statped. I det kontorbaserte arbeidslivet er de fysiske møtene i ferd med å forsvinne. Det er ikke en god utvikling. Vi trenger å møtes fysisk. Ikke hele tiden, men innimellom skriver Mathisen.

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Scroll til toppen