Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
(2011)
Arbeidsmiljøloven gir arbeidstaker både rett og plikt til å medvirke i ulike sammenhenger. Arbeidstaker skal aktivt medvirke til å skape et godt og sikkert arbeidsmiljø. Arbeidstilsynet har nå utarbeidet en ny faktaside som tar for seg dette temaet. Manglende medvirkning kan medføre at forhold som bidrar til uheldige fysiske eller psykiske belastninger ikke kommer fram. Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge for medvirkning fra arbeidstakerne. Arbeidsgiver skal også sørge for at instrukser, rutiner og reglement gjøres kjent. Fra faktasiden om medvirkning finner du lenker til Test deg selv - hvilken kollega er du? og tips og råd for hva som kjennetegner en god kollega. Dette er informasjon som ble utviklet i forbindelse med Arbeidstilsynets kampanje Gode kolleger - en del av jobben som gikk i fire uker fra januar til februar 2011.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.