Mange bedrifter mangler verneombud

Hver tredje bedrift mangler verneombud og arbeidsmiljøutvalg.

Hver tredje bedrift mangler verneombud og arbeidsmiljøutvalg.

Tall fra Arbeidstilsynet viser at hverttredje bedrift mangler verneombud og arbeidsmiljøutvalg. Selv om det i arbeidsmiljøloven heter at «ved hver virksomhet som går inn under loven skal det velges verneombud», var det ikke tilfelle hos 36 prosent av de 34.491 bedriftene Arbeidstilsynet hadde tilsyn ved i perioden 2014 til 2018, skriver Dagsavisen. I tillegg ble det avdekket at 32 prosent av 1.031 bedrifter ikke hadde arbeidsmiljøutvalg, til tross for at loven sier at dette er en plikt i bedrifter med minst 50 arbeidstakere. De ansatte er som oftest best plassert til å vurdere risiko ved egen arbeidssituasjon, og ledere er avhengig av dialog for å vurdere løpende risiko i virksomheten og drive forebyggende arbeid. I ekstreme tilfeller vil manglende risikovurdering og mangelfull HMS-forebygging kunne ha dødelig utfall, sier 1. nestleder i Yrkesorganisasjonenes sentralforbund, Hans-Erik Skjæggerud. Han påpeker også at manglende ombud fører til mer sykefravær. Ansvaret for å få på plass verneombud og arbeidsmiljøutvalg ligger hos arbeidsgiveren. Saken ble først publisert i Dagsavisen, og formidlet av NTB.

Digitalt transformert og fortsatt den samme

24 november 2025

Her kommer en kronikk fra Sigve Mathisen, seniorrådgiver og hovedverneombud i Statped. I det kontorbaserte arbeidslivet er de fysiske møtene i ferd med å forsvinne. Det er ikke en god utvikling. Vi trenger å møtes fysisk. Ikke hele tiden, men innimellom skriver Mathisen.

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Scroll til toppen