Mange bedrifter mangler verneombud

Hver tredje bedrift mangler verneombud og arbeidsmiljøutvalg.

Hver tredje bedrift mangler verneombud og arbeidsmiljøutvalg.

Tall fra Arbeidstilsynet viser at hverttredje bedrift mangler verneombud og arbeidsmiljøutvalg. Selv om det i arbeidsmiljøloven heter at «ved hver virksomhet som går inn under loven skal det velges verneombud», var det ikke tilfelle hos 36 prosent av de 34.491 bedriftene Arbeidstilsynet hadde tilsyn ved i perioden 2014 til 2018, skriver Dagsavisen. I tillegg ble det avdekket at 32 prosent av 1.031 bedrifter ikke hadde arbeidsmiljøutvalg, til tross for at loven sier at dette er en plikt i bedrifter med minst 50 arbeidstakere. De ansatte er som oftest best plassert til å vurdere risiko ved egen arbeidssituasjon, og ledere er avhengig av dialog for å vurdere løpende risiko i virksomheten og drive forebyggende arbeid. I ekstreme tilfeller vil manglende risikovurdering og mangelfull HMS-forebygging kunne ha dødelig utfall, sier 1. nestleder i Yrkesorganisasjonenes sentralforbund, Hans-Erik Skjæggerud. Han påpeker også at manglende ombud fører til mer sykefravær. Ansvaret for å få på plass verneombud og arbeidsmiljøutvalg ligger hos arbeidsgiveren. Saken ble først publisert i Dagsavisen, og formidlet av NTB.

Slik mestrer du stress på hjemmekontoret

19 mai 2025

Som arbeidsgiver har du ansvar for å sikre at dine ansatte har et forsvarlig arbeidsmiljø, også på hjemmekontoret. Dette strekker seg utover de fysiske arbeidsforholdene, og omfatter også psykisk belastning i arbeidshverdagen. Samtidig har hver enkelt arbeidstaker ansvar for å medvirke gjennom å  tilpasse seg så langt det går, gi beskjed når noe ikke fungerer, og sammen med arbeidsgiver eller nærmeste leder komme frem til løsninger som minsker arbeidsrelatert stress.

Scroll til toppen