Jobber mer, men oppnår mindre

Amerikanerne jobber mer enn for ti år siden, men synes selv at de får gjort mindre i løpet av en arbeidsdag.
(2006)
Amerikanerne jobber mer enn for ti år siden, men synes selv at de får gjort mindre i løpet av en arbeidsdag.
Det viser en undersøkelse som det amerikanske firmaet Day-Timer har gjennomført blant 1000 arbeidstakere. I en lignende undersøkelse i 1994 mente amerikanerne at de klarte tre fjerdedeler av arbeidet sitt på en vanlig arbeidsdag. I 2005 klarte de kun to tredjedeler. I 1994 følte fire av fem seg meget produktive, i 2005 hadde bare halvparten den følelsen. I 1994 følte 40 prosent seg veldig suksessfulle, i 2005 gjorde kun 28 prosent det. En mulig årsak til den manglende produktiviteten er hyppige forstyrrelser fra e-post og mobiltelefoner. I gjennomsnitt mottok en arbeider 46 e-poster om dagen. Tiden foran pc-en er også steget voldsomt; fra 9.5 timer i uka til 16 timer. I en kommentar til Reuters sier John Challenger fra rådgivningsfirmaet Challenger, Gray & Christmas, at paradokset er at teknologien har økt hastigheten på arbeidet, men dermed har den også fått alt til å gå langsommere. (VJ)

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Trenger vi egentlig verneombud?

09 juli 2025

Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.

Scroll til toppen