Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Turid Børtnes (2001)
Et dansk reklamebyrå har stoppet all bruk av e-post i arbeidstiden fra kl. 10.00 til 15.00 hver dag. Begrunnelsen er at e-posten får alt for mye prioritet i forhold til selve jobben.
Reklamebyrået mener at e-posten tar oppmerksomheten bort fra de virkelige arbeidsoppgavene. Foreløpig er e-postpausen et eksperiment, sier administrerende direktør i bedriften.
Medarbeiderne i byrået er enige i at det kan bli vel mye elektronisk post i løpet av en arbeidsdag, og at dette også medfører stress på jobben. De ser heller ikke bort i fra at kundekontakten vil bli bedre når de må bruke telefon, i stedet for å sende en e-postmelding, skriver nettutgaven av Arbeid og helse.
Men undersøkelser som er foretatt på området viser også at svært mye av e-posten som mottas og sendes i arbeidstiden er privat. En engelsk undersøkelse avslørte at hver tredje e-post på større arbeidsplasser dreier seg om private forhold. I gjennomsnitt bruker ansatte en time hver dag på å lese og skrive private meldinger. Bare 27 prosent av e-posten som ble mottatt inneholdt vesentlige opplysninger.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.