IA-avtalen; suksess eller fiasko?

Det er tydelige tendenser til at virksomheter som er i gang med nedbemanning, først og fremst kvitter seg med eldre arbeidskraft.

Tekst: Paul Norberg (2009)

Det er tydelige tendenser til at virksomheter som er i gang med nedbemanning, først og fremst kvitter seg med eldre arbeidskraft.

Skal avtalen om inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen) forlenges? Det blir bestemt i løpet av året, for avtaleperioden går ut 31. desember 2009. Det er ikke gitt at IA-avtalen fortsetter. De politiske myndigheter og partene i arbeidslivet skal evaluere ordningen, og finanskrisen er et nytt element som vil spille inn i vurderingene.

Da avtalen ble inngått i 2001, og forlenget i 2006, var det gode økonomiske konjunkturer i Norge. Nå øker arbeidsløsheten og det er mye som tyder på at konsekvensene av krisen ikke har slått til for fullt ennå.

Med økt arbeidsløshet er det blitt verre å inkludere funksjonshemmede. Det er også tydelige tendenser til at virksomheter som er i gang med nedbemanning, først og fremst kvitter seg med eldre arbeidskraft. Den mest markante bransjen som utelukker seniorer, er mediebedriftene, som i stor stil driver med omstillinger og nedbemanninger for tiden.

De toneangivende politiske partiene har ulik innfallsvinkel til IA-avtalen. Arbeiderpartiets program slår fast at oppfølgingen av avtalen om inkluderende arbeidsliv skal styrkes.

På Arbeidsmiljødagene i Trondheim slo Frp-leder Siv Jensen fast at partiet vil beholde IA-avtalen. Mens Høyre vil avvente evalueringen, og landsmøtet i vår unngikk dermed å ta et klart standpunkt. IA-avtalen består av ulike deler, som ikke nødvendigvis henger klart sammen. Målene er å forebygge sykefravær, øke fokuset på jobbnærværet og hindre "utstøting" fra arbeidslivet. Samtidig er det et mål å øke rekrutteringen til arbeidslivet av personer som ikke har et arbeidsforhold.

HMS-direktør Trygve Østmo i Norsk Industri mener at avtalen har vært en stor suksess. Han slår fast at Norsk Industri ønsker en forlengelse, og at dette bør avklares så raskt som mulig for å unngå en overgangstid med usikkerhet om de økonomiske rammevilkårene for blant annet sykefraværsarbeidet.

Østmo har et poeng når han påpeker at de gode resultatene av avtalen er blitt underkommunisert i offentligheten. Verken partene i arbeidslivet eller de politiske partiene har tatt sjansen på å fortelle om de gode resultatene. Det kan henge sammen med at IA-avtalen blant annet omfatter det vanskelige sykefraværet, hvor Jens Stoltenberg og Bjarne Håkon Hanssen ble påført politiske nederlag i kamp mot tidligere LO-leder Gerd-Liv Valla og NHO-direktør Finn Bergesen jr. for få år siden.

Siden det er mulig å tolke tallmaterialet ulikt, kan IA-avtalen bli vurdert både som en suksess og som en fiasko. De som kan dokumentere gode resultater av IA-avtalen, bør snarest komme høyere på banen. Finanskrisen kan lett bli brukt som vektig argument for å avslutte avtalen. I så fall vil partene i arbeidslivet miste et viktig verktøy i arbeidet med å skape et bedre arbeidsliv.

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Trenger vi egentlig verneombud?

09 juli 2025

Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.

Scroll til toppen