Hva skjer i servicenæringen?

Jon Morten Melhus er en av foredragsholderne på Bransjedagen 2009 til Høgskolen i Akershus torsdag 5. februar. Hvordan påvirker finanskrisen servicebransjen
Tekst: Grethe Ettung (2009)
Jon Morten Melhus er en av foredragsholderne på Bransjedagen 2009 til Høgskolen i Akershus torsdag 5. februar. Hvordan påvirker finanskrisen servicebransjen?
Dette er tema når Høgskolen i Akershus (HiAK) inviterer interesserte til Bransjedagen 2009 om drifts- og serviceledelse. Bro mot næringslivet Høgskolen i Akershus er eneste utdanningsinstitusjon i Norge som tilbyr lederutdanningene; Bachelor i husøkonomi og serviceledelse (Facility and Service Management) og Bachelor i kostøkonomi, ernæring og ledelse (Food and Catering Management). Avgangsstudentene ønsker å bygge bro mot næringslivet, offentlig forvaltning og ideelle organisasjoner, og arrangerer derfor Bransjedagen 2009. Latter og begeistring Jon Morten Melhus fra Melhus Communication AS vil fortelle om hvordan ledere kan bruke inspirasjon, latter og begeistring som ledelsesverktøy. Tove Steinbo vil fortelle om hvordan farger kan fremme kreativitet, trivsel og ytelse på arbeidsplassen. Geir Aarseth, direktør for kompetanseutvikling i Orkla ASA, vil snakke om bedriftskultur og kompetansekraft. Petter Furulund, administrerende direktør i NHO Service skal foredra om innovasjon i servicenæringene. Førsteamanuensis Knut Boge vil fortelle om hvordan HiAk arbeider for å videreutvikle utdanningene i drifts- og serviceledelse. Etter det faglige programmet blir det speed-dating, der virksomheter som melder seg på får anledning til å snakke med avgangsstudentene. Les mer på: www.hiak.no

Forpliktet til omsorg

26 juni 2025

I omsorgsplikten møtes arbeidslivets psykologi og jus. Seniorkonsulent Øystein Grytøyr mener omsorgsplikten er det viktigste begrepet vi har i arbeidslivet. Men hva det faktisk er, kommer an på hvem du spør. Det er ikke godt nok skriver han i denne kronikken fra HMS-magasinet 02.05.25.

Slik mestrer du stress på hjemmekontoret

19 mai 2025

Som arbeidsgiver har du ansvar for å sikre at dine ansatte har et forsvarlig arbeidsmiljø, også på hjemmekontoret. Dette strekker seg utover de fysiske arbeidsforholdene, og omfatter også psykisk belastning i arbeidshverdagen. Samtidig har hver enkelt arbeidstaker ansvar for å medvirke gjennom å  tilpasse seg så langt det går, gi beskjed når noe ikke fungerer, og sammen med arbeidsgiver eller nærmeste leder komme frem til løsninger som minsker arbeidsrelatert stress.

Scroll til toppen