Hjelp på vei

I 2009 døde over 1000 lastebilsjåfører i bilulykker i Europa, viser tall fra Det europeiske arbeidsmiljøorganet. Kampen for å gjøre transportbransjen bedre på HMS fortsetter.

Tekst: Mats Løvstad

Kampen for å gjøre transportbransjen bedre på HMS fortsetter.

I Norge er transportbransjen en av de næringene som skiller seg ut med flest arbeidsskadedødsfall, og bare i fjor døde ni personer i næringene transport og lagring, viser tall fra Arbeidstilsynet. Det å nå ut til sjåførene med HMS-budskap har vist seg å være utfordrende av flere årsaker, slik Arbeidsmiljø har skrevet om tidligere. Mange av selskapene har få ansatte, mange sjåfører er selvstendig næringsdrivende og sjåførene er ofte langt unna en fast base. I tillegg er de fleste vant til en høy grad av selvstendighet i arbeidet. Veitransport er dessuten en meget konkurransepreget bransje, noe som også kan bidra til at sjåførene og deres arbeidsgivere er motvillige til å innføre nye måter å gjøre arbeidet på.

Les også artikkelen fra Arbeidsmiljø nr.2 for 2011, om at lederne i transportbransjen synes HMS er for dyrt.

Nye tiltak Med bakgrunn i rapporten Delivering the message har nå Det Europeiske arbeidsmiljøorganet utarbeidet to faktaark som presenterer henholdsvis noen av resultatene fra rapporten, og gode eksempler og initiativer for å bedre HMS i veitransportsektoren. En av suksessfaktorene som er avgjørende for å nå ut med HMS-informasjon til sjåførene, er å involvere sjåførene selv. Løsninger må utarbeides av sjåfører for sjåfører. Videre er det viktig å sikre at tilnærmingene er praktiske og tilrettelagt for steder sjåførene ofte besøker.

Veikroleger Et av eksemplene som omtales er et tysk prosjekt, DocStop, som styrket helsetjenestene for langtransportsjåfører gjennom egne DocStop-sentre ved veikroer der sjåfører kunne få tilgang til lege uten at det gikk ut over kjøreplanene. Et annet eksempel stammer fra England, hvor et busselskap i London iverksatte tiltak som egne kvinnelige mentorer og støtte til barnepass, for å rekruttere og beholde flere kvinnelige bussjåfører.

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Trenger vi egentlig verneombud?

09 juli 2025

Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.

Scroll til toppen