Helsemestring i Bodø

Bodø kommune opplevde at sykefraværet ble redusert med hele 36 prosent etter at et visst antall ansatte i kommunen ble med i prosjektet Helsemestring for reduksjon av sykefravær.

Tekst: Morten Dahl (2000)

Bodø kommune opplevde at sykefraværet ble redusert med hele 36 prosent etter at et visst antall ansatte i kommunen ble med i prosjektet Helsemestring for reduksjon av sykefravær. Etter at de som hadde et totalfravær på over 30 prosent hadde vært kartlagt, meldte 144 personer sin interesse for å være med i prosjektet. 63 personer fullførte. I løpet av første del av prosjektperioden gikk sykefraværet ned med altså hele 36 prosent, mens utgiftene til fraværet gikk ned med over 50 prosent. Samtidig hadde kommunens totalfravær en økning fra første kvartal 1999 på 9,4 prosent mot 10,7 prosent første kvartal i år.

Prosjektet i Bodø kommune inngår Idebanken for sykefraværsprosjekter.

Vi søker arbeidsmiljøkonsulent i Oslo

07 april 2026

Arbeidsmiljøsenteret søker etter en 100% stilling som konsulent/rådgiver til vår opplærings- og konsulentavdeling i Oslo. Du trives med høy grad av faglig nysgjerrighet, har formidlingsglede og liker å jobbe selvstendig.

Scroll til toppen