Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
(2009)
Arbeids- og inkluderingsdepartementet har sendt på høring utkast til ny lov om arbeidstvister. Innholdsmessig er endringene små. Siktemålet er å få en lov som er mer oversiktlig og lettere tilgjengelig. Språket er modernisert bl.a. med kjønnsnøytrale ord og uttrykk. AID foreslår å gjøre loven teknologinøytral, dvs. at det legges til rette for blant annet elektronisk utveksling av dokumenter mellom Arbeidsretten og rettens brukere. Forhold som ikke er lovfestet i dag, men som har funnet sin løsning gjennom mange års rettspraksis, forslås tatt inn i loven. Bestemmelser som er ute av bruk, foreslås opphevet. Reglene om Rikslønnsnemnda, som i dag er å finne i lov om lønnsnemnd i arbeidstvister, foreslås tatt inn i et eget kapittel i loven. Høringsfristen er satt til 19. oktober.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.