Fornøyde passasjerer gir fornøyde bussjåfører

Busselskapet Aarhus Sporveje i Danmark har forbedret sjåførenes arbeidsmiljø.

Tekst: Grethe Ettung (2011)

Busselskapet Aarhus Sporveje i Danmark har forbedret sjåførenes arbeidsmiljø.

En rekke initiativ har bidratt til å forbedre arbeidsmiljøet for sjåførene, melder danske Videncenter for arbejdsmiljø.

Trivsel i bussen I 2006 tegnet en trivselsundersøkelse blant sjåførene i selskapet i 2006 et meget dystert bilde av de ansattes manglende arbeidsglede. Det ble startskuddet til en rekke proajekter for å forbedre trivselen og forholdet til passasjerene. Og det har virket. - Den generelle opplevelsen er at det har vært en markant endring. Tonen mellom sjåfører og passasjerer, og mellom sjåfører og ledelsen i selskapet, er blitt bedre, forklarer HR-sjef i busselskapet, Bjarne Larsen.

Stoltheten tilbake Et av virkemidlene har vært prosjektet "Positiv energi smitter", som skulle skape bedre kontakt mellom medarbeidere og ledelse. Samtidig har selskapet oppfordret passasjerene til å rose sjåførene, både personlig og via sms, når de har hatt en god bussopplevelse. - Vi får 500-600 sms'er om måneden, som blir sendt direkte til de respektive sjåførene. På statusmøtet ble det understreket at dette har bidratt til å gjenskape noe av stoltheten ved å være bussjåfør, sier Bjarne Larsen.

Glade kunder Også passasjerene kan merke effekten av de forskjellige prosjektene. En nylig undersøkelse viste at hele 83 prosent av 5000 kunder enten var tilfredse eller meget tilfredse med sjåførenes kjøring. Samtidig var 88 prosent tilfredse eller meget tilfredse med bussjåførenes imøtekommenhet. - Det gode samspillet med passasjerene er helt avgjørende for de ansattes trivsel. Samtidig handler det naturligvis også om at den gode stemningen i bussen bedrer kvaliteten av produktet vi leverer. Det har stor betydning for busselskapets konkurranseevne, understreker Bjarne Larsen.

Slik mestrer du stress på hjemmekontoret

19 mai 2025

Som arbeidsgiver har du ansvar for å sikre at dine ansatte har et forsvarlig arbeidsmiljø, også på hjemmekontoret. Dette strekker seg utover de fysiske arbeidsforholdene, og omfatter også psykisk belastning i arbeidshverdagen. Samtidig har hver enkelt arbeidstaker ansvar for å medvirke gjennom å  tilpasse seg så langt det går, gi beskjed når noe ikke fungerer, og sammen med arbeidsgiver eller nærmeste leder komme frem til løsninger som minsker arbeidsrelatert stress.

Scroll til toppen