Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Som verneombud er du valgt inn i rollen din av de ansatte i ditt verneområde ved din arbeidsplass.
Kanskje har du erfaring som verneombud fra tidligere arbeidsplasser, kanskje har du det ikke. Det vil uansett være nyttig å sette seg inn i hvilke ansvar og oppgaver som følger med denne rollen, samt hvilke retningslinjer du som verneombud må forholde deg til.
Når du er valgt inn som verneombud, må du først og fremst sette deg inn i hva rollen innebærer. Det er arbeidsgiveren din som skal sørge for at du får den opplæringen du trenger for å utføre vervet ditt på en forsvarlig måte. Ifølge lov og forskrift skal opplæring i rollen som verneombud i utgangspunktet omfatte omtrent 40 timer. Du har rett til å ta denne opplæringen på et kurs som fagforeningen din arrangerer.
Verneombudet har ansvar for å ivareta de ansattes interesser når det gjelder arbeidsmiljø. Det er en stor og viktig oppgave som krever at vedkommende er motivert for å tale for de ansatte, også i vanskelige saker. På mange måter skal verneombudet spille på lag med både de ansatte og ledelsen. Det innebærer at vedkommende skal jobbe for å finne løsninger som så langt det lar seg gjøre ivaretar alles ønsker og behov.
Arbeidsmiljøloven med forskrifter har definert en rekke konkrete oppgaver som verneombudet skal påse. Disse oppgavene har å gjøre med at arbeidstakernes sikkerhet og helse vernes om på en forsvarlig måte og at det ikke er faktorer på arbeidsplassen som går utover arbeidstakernes helse, verken fysisk eller psykisk.
Særlig skal du følge med på:
Som sagt innebærer det å være verneombud en stor og viktig oppgave i bedriften. Å ha en slik rolle kan være svært givende og meningsfylt, men det kan også innebære noen utfordringer. Først og fremst er det å være verneombud ofte en ensom rolle. I de aller fleste bedrifter finnes det bare et verneombud som dermed sitter med en stor oppgave alene.
Vi tilbyr også en rekke andre kurs som gir svært nyttig informasjon til både ledere, arbeidsgivere, tillitsvalgte, HMS-ansvarlige og andre. Her finner du en oversikt over alle våre kurs. Vi holder også skreddersydde kurs internt i din bedrift. Send oss en e-post kurs@arbeidsmiljo.no for mer informasjon og et tilbud.
Du kan også få rådgivning innenfor viktige emner i arbeidslivet som konflikthåndtering, risikovurdering, hvordan håndtere trusler og vold, og mye mer. Les mer om vår rådgivningstjeneste her.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.