Bistand til utvikling av partsorganene og godt samarbeid mellom partene i virksomheten

Tillit, åpenhet og god dialog er avgjørende for at partsrelasjonene i virksomheten skal være den pådriver for produktivitet og arbeidsmiljø som lov og avtaleverk forutsetter.
Bistand til utvikling av partsorganene og godt samarbeid mellom partene i virksomheten

Tillit, åpenhet og god dialog er avgjørende for at partsrelasjonene i virksomheten skal være den pådriver for produktivitet og arbeidsmiljø som lov og avtaleverk forutsetter. Samtidig vil representanter for partene, enten det er på arbeidsgiver eller arbeidstakersiden, av og til, oppleve at det er sterke interessemotsetninger og at det kan være vanskelig å samarbeide på tvers av disse.

Arbeidsmiljøsenteret har lang og god erfaring i å bistå virksomheter med å bygge gode samarbeidsarenaer og relasjoner på øverste nivå i organisasjonen. Vi bistår både i situasjoner der det har blitt konfliktfylt mellom partene, og forebyggende, for eksempel etter omstillinger, fusjoner eller som ledd i generell kulturutvikling. Vi bidrar med veiledning, lederstøtte og utviklingsprosesser for de sentrale aktørene i kombinasjon med rolle og oppgave avklaringer.

Mål vil være å bli trygge på og omforente om:

  • Hvordan man bygger gode samhandlingsarenaer og etablere enighet om de formelle partsmøtenes form og innhold
  • Arbeidsmiljøutvalgets rolle, oppgaver og saksbehandling
  • Samarbeidsutvalg etter hovedavtalen, rolle og oppgaver (BU, IDF, SU)
  • Grenseoppgang mellom fagforenings- og vernetjenesten
  • Bli enige om generelle prinsipper for involvering, kommunikasjon og samhandlingsstruktur i organisasjonen.

For mer informasjon, ta gjerne kontakt med oss på: kurs@arbeidsmiljo.no

Slik mestrer du stress på hjemmekontoret

19 mai 2025

Som arbeidsgiver har du ansvar for å sikre at dine ansatte har et forsvarlig arbeidsmiljø, også på hjemmekontoret. Dette strekker seg utover de fysiske arbeidsforholdene, og omfatter også psykisk belastning i arbeidshverdagen. Samtidig har hver enkelt arbeidstaker ansvar for å medvirke gjennom å  tilpasse seg så langt det går, gi beskjed når noe ikke fungerer, og sammen med arbeidsgiver eller nærmeste leder komme frem til løsninger som minsker arbeidsrelatert stress.

Scroll til toppen