Bedriftsledere plages av stort arbeidspress

Over halvparten av bedriftslederne i norske små og mellomstore bedrifter bekymrer seg i stor grad over det de opplever som for stort arbeidspress. Det viser en undersøkelse gjort for forsikringsselskapet TrygVesta.
Tekst: Grethe Ettung (2007)
Over halvparten av bedriftslederne i norske små og mellomstore bedrifter bekymrer seg i stor grad over det de opplever som for stort arbeidspress. Det viser en undersøkelse gjort for forsikringsselskapet TrygVesta.
1000 bedriftsledere i norske bedrifter med mellom 2 og 50 tilsatte, ble intervjuet. Hele 20 prosent av bedriftslederne svarer at de bekymrer seg i stor grad, mens 34 prosent bekymrer seg i noen grad for at de har for stort arbeidspress. Ikke farlig å ha mye å gjøre - Mindre og mellomstore bedrifter er mer sårbare enn større bedrifter, i og med at de har færre ressurser å spille på, sier Hege Randi Eriksen, forskningsdirektør ved Unifob helse. Hun mener imidlertid at det å ha mye å gjøre i seg selv ikke er noe faremoment, men hvis totalbelastningen blir større enn man klarer å mestre, må man revurdere situasjonen og arbeidsoppgavene. - Da blir det viktig for lederen å ha klart definerte mål, eventuelt må han/hun redefinere målene. Han/hun må kunne delegere arbeidsoppgaver og gi litt slipp på kontrollen, eventuelt hyre inn flere folk dersom det er mulig eller si nei til oppdrag. Presset på tid I undersøkelsen oppgir en tredjedel av de spurte at de daglig er presset på tid, mens 24 prosent opplever det flere ganger i uken. Dårlig organisering av arbeidet, uklare rollefordelinger og arbeidsoppgaver kan oppleves som stress. Manglende flyt i arbeidsprosessen går ut over arbeidsmiljøet og trivselen. Får vi ikke respons på arbeidet vi gjør, blir vi usikre, noe som igjen kan utløse stress og i verste fall sykmeldinger. Det å kunne kontrollere egen hverdag, ha høy grad av medbestemmelse samt forutsigbarhet i forhold til egne arbeidsoppgaver er med på å redusere stress. - Det er av stor betydning å tilrettelegge arbeidsmiljøet på en slik måte at medarbeiderne opplever mestring, og har tro på at arbeidsoppgavene de utfører, er til det beste for bedriften. Dersom en leder er i ferd med å miste oversikten, og ikke makter å delegere, og dette vedvarer over tid, vil det kunne medføre en risiko for sikkerheten i bedriften, hevder Eriksen. Hun peker på at særlig små bedrifter kan være utsatt dersom det hersker et klima der alle presses til å stå på utover det de

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Trenger vi egentlig verneombud?

09 juli 2025

Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.

Scroll til toppen