Arbeidsmiljøkriminalitet må prioriteres

Hvorfor bruker politiet ekstremt lang tid på å etterforske arbeidsmiljøkriminalitet?

(2006)

Hvorfor bruker politiet ekstremt lang tid på å etterforske arbeidsmiljøkriminalitet? Er et dødsfall i arbeidslivet mindre viktig enn et dødsfall som følge av annen forbrytelse? Riksadvokat Georg Fredrik Rieber-Mohn påpekte allerede i 1996 at arbeidsmiljøkriminalitet skulle være et prioritert område. Lite har skjedd, og 10 år etter har nåværende riksadvokat Tor Aksel Busch, Politidirektoratet og sentrale politiske myndigheter gitt nye signaler om en slik opprioritering. En reportasje i dette nummeret av Arbeidsmiljø viser at gjennomsnittlig saksbehandlingstid de siste fire årene har vært i overkant av 350 dager. På det verste, i 2004, brukte politiet i gjennomsnitt 422 dager på saksbehandlingen. I fjor brukte politiet 371 dager. Det er nesten tre ganger så lang behandlingstid som for oppklarte forbrytelse generelt, hvor politiet i samme fireårsperiode brukte 140 dager. I oktober 2002 var det en dødsulykke på Kampen skole i Oslo. Først 864 dager etter ulykken falt det dom i saken. Det er nesten to og et halvt år, og den lange tiden er selvfølgelig en stor ekstrabelastning for alle involverte parter. En forklaring på den lange behandlingstiden er at to instanser; Arbeidstilsynet og politiet, skal etterforske arbeidsulykker. En slik samordning er ikke alltid like enkel, og kan naturligvis føre til litt for mye byråkrati. Men Arbeidstilsynet melder at saksbehandlingen ved ulykker på arbeidsplasser er kraftig effektivisert, og at regionkontorene nå bruker i gjennomsnitt tre måneder på sine rapporter. Det er en positiv utvikling, men innebærer også at det er politiet som utgjør flaskehalsen når det gjelder å få sakene ferdig etterforsket. I 2005 døde 48 mennesker i arbeidsulykker. Langt fra alle er forårsaket av kriminelle forhold, men alle arbeidsulykker skal granskes for å finne årsaksforholdene. Både de som rammes, de pårørende, arbeidsgivere og arbeidskolleger har krav på å få innsikt i hva som faktisk har skjedd når ulykken først er ute. Politiet må derfor ta til seg signalene om å få fart saksbehandlingen. Arbeidsmiljø nr. 1- 2006

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Trenger vi egentlig verneombud?

09 juli 2025

Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.

Mine forventninger til arbeidslivet

07 juli 2025

Vi har nylig hatt en ungdom på arbeidsutplassering hos oss en uke. Her er hennes tanker om generasjon z, om fremtiden og ikke minst om arbeidslivet.

Scroll til toppen