Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Turid Børtnes
En gjennomført alkoholpolitikk har resultert i svært få rusproblemer blant de ansatte ved Operaen. Det ble belønnet med AKAN-prisen 2009.
Den Norske Opera & Ballett AS fikk prisen for et rusforebyggende arbeid som er svært godt forankret både hos ledelse og ansatte, i tillegg til at rusforebygging også inngår som en del av HMS-arbeidet i virksomheten.
Administrerende direktør Tom Remlov, som også leder AKAN-utvalget ved Operaen, tok imot prisen sammen med fire av utvalgets medlemmer. Han kunne fortelle om en meget spesiell arbeidsplass med 600 ansatte fra 30 - 40 forskjellige nasjoner fordelt på 50 yrkesgrupper. Scenekunstnere og hele apparatet bak dem jobber i en utsatt bransje med store utfordringer i form av premierenerver, forventningspress og høye krav. Arbeidstiden kan strekke seg fra kl 7.00 til 23.00, ofte alle sju dagene i uka. - Før var det ikke uvanlig å roe ned etter en forestilling med et lite glass eller flere. Alkohol var ofte en selvfølge i mange sosiale sammenhenger, for eksempel i forbindelse med premierer, fortalte Remlov.
Slik er det ikke lenger ved Den Norske Opera & Ballett. Operaen kjører en konsekvent alkoholpolitikk når det gjelder sosiale tilstelninger og markeringer, det er ikke tillatt med alkohol, og selvfølgelig heller ikke andre rusmidler, i arbeidstiden. Utenom arbeidstid kan de som ønsker alkoholservering i forbindelse med interne, sosiale arrangementer, søke om å få dette godkjent. - Det er bare administrerende direktør, altså meg eller den jeg bemyndiger, som kan godkjenne et slikt unntak, opplyste operadirektøren. - Dette begrenser selvsagt bruken. Den nye alkoholpolitikken var ikke direkte populær i starten, men resultatet er svært bra, det har blitt et langt større fokus på bruk av rusmidler. Remlov fortalte at av rundt 600 ansatte har Operaen bare tre-fire personer årlig på såkalte AKAN-kontrakter, det er usedvanlig få sammenlignet med andre arbeidsplasser.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.