AKAN-prisen 2010 går til Avinor

Juryen har besluttet å tildele AKAN- prisen 2010 til Avinor AS.

Tekst: Grethe Ettung (2010)

Juryen har besluttet å tildele AKAN- prisen 2010 til Avinor AS.

AKAN-prisen er en anerkjennelse for godt rusmiddelforebyggende arbeid i bedriften, og er samtidig ment å være en motivasjon for alle som gjør en innsats på dette området i bedriftene.

Forankret hos ledelse og ansatte Juryen har lagt vekt på at det rusmiddelforebyggende arbeidet i bedriften er klart forankret hos ledelse og ansatte, og at det inngår i det ordinære HMS-arbeidet. Avinor AS har utmerket seg spesielt ved å være en bedrift som er oppdatert på faglige endringer og justeringer i AKAN-modellen. Samtidig har den gitt AKAN-reglementet sitt eget preg og tilpasset det det moderne arbeidslivet og bedriftens egne aktiviteter.

Inkludert i medarbeidersamtaler Rustemaet er er inkludert i medarbeiderundersøkelser og i et livsfaseprosjekt med fokus på livsstil, kosthold og mosjon. Det er utarbeidet klare forventninger til ansatte i representasjonssammenheng (gråsoner). Det samme er gjort overfor arrangører av arrangementer hvor det serveres alkohol, blant annet om alltid å tilby alkoholfrie alternativer og ivareta hensynet til eventuelle kulturelle og religiøse forhold.

Ligget nede Årets vinner får prisen på tross av at AKAN-arbeidet, slik de selv beskriver det, har ligget nede inntil for få år siden. Det arbeidet som har skjedd i etterkant av denne passive perioden, er imponerende og har en uvanlig høy kvalitet sett i sammenheng med hva som skjer i norsk arbeidsliv ellers. Juryen vil samtidig utfordre vinneren til å arbeide for å opprettholde det gode fokuset på rusmiddelforebygging over en lengre periode. Det tar lang tid å bygge gode kulturer, og de siste års økte fokus må antakeligvis opprettholdes over tid for at bevisstheten og åpenheten skal forankres skikkelig hos ansatte i alle deler av virksomheten.

Juryen har bestått av partene i arbeidslivet (LO, NHO)  og staten i tillegg til direktøren ved AKAN kompetansesenter.

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Trenger vi egentlig verneombud?

09 juli 2025

Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.

Scroll til toppen