Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Turid Børtnes (2001)
Personalutvalget i en svensk kommune vil heller ha en fast pool med ansatte som kan trå til ved behov ved sykdom og annet fravær enn å satse på vikarer. Kostnadene vil bli de samme, dessuten vil dette skape et bedre arbeidsmiljø som vil få personalet til å bli lengre i jobbene sine, mener utvalget.
De kan tenke seg at midler som tidligere ble brukt til å ansette vikarer på timebasis benyttes til faste ansettelser. Ved siden av å dekke fravær, kan dette personalet anvendes som ressurspersoner som går parallelt med det vanlige personalet. Dette regner utvalget med skal bidra til å holde sykefraværet nede.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.