Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Turid Børtnes (2009)
En tredjedel av den yrkesaktive befolkningen har jobber som krever mye av stemmen, men svært få vet hvordan de kan unngå stemmeproblemer. Det sier den svenske logopeden og dosenten Maria Södersten ved Karolinska universitetssjukhuset til det svenske nettstedet Arbetsmiljöupplysningen.se. Hun får daglig pasienter med gjentatt stemmeproblemer som en følge av arbeidet. Flertallet er lærere og førskolelærere, som oftest kvinner. - Lærere bruker stemmen konstant. I matpausen må de diskutere jobbspørsmål med kolleger og i korridorene stoppes de av elever som har noe å spørre om. Stemmen får nesten aldri hvile. Logopeden lærer pasientene sine stemmeergonomi, det vil si hvordan riktig bruk av pust og stemme i tillegg til avspenning i muskulaturen kan avlasten stemmen. Men fordi mange lærere må snakke med svært høyt lydvolum for å bli hørt i klasserom med mye støy, dårlig akustikk og tørr luft, er dette ofte ikke tilstrekkelig.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.