Tjenesteutsetting i sterk vekst

- Målet for tjenesteutsetting eller outsourcing har endret seg. Dagens ledere er mindre opptatt av kostnader og mer opptatt av å skaffe tilveie ressurser og kompetanse som bedriften kan dra nytte av, mener forsker Hans Solli-Sæther ved Handelshøyskolen BI.
Tekst: Grethe Ettung (2008)
- Målet for tjenesteutsetting eller outsourcing har endret seg. Dagens ledere er mindre opptatt av kostnader og mer opptatt av å skaffe tilveie ressurser og kompetanse som bedriften kan dra nytte av, mener forsker Hans Solli-Sæther ved Handelshøyskolen BI.
Sammen med professor Petter Gottschalk står han bak en ny studie om tjenesteutsetting. 202 bedrifter, blant annet innen finans, industri, telekommunikasjon og helse, har deltatt i undersøkelsen. Av bedriftene uttaler 83 prosent at tilgangen til høyt kvalifisert arbeidskraft, ressurser og kompetanse er den viktigste årsaken til at de velger tjenesteutsetting. - Det at bedriftene er mer opptatt av å skaffe tilveie kvalifisert arbeidskraft enn de er av å redusere produksjonskostnadene, er overraskende, kommenterer Solli-Sæther. Fokus på egen kjernevirksomhet kommer som en god nummer to, og lavere produksjonskostnader følger først på tredje plass. Kjernevirksomheten er det bedriften har som sin primæraktivitet i forhold til sine kunder. Alt som forstyrrer kjernevirksomheten, kan tjenesteutsettes. 75 prosent svarer at de har tjenesteutsatt én eller flere IT-tjenester, men IT utgjør likevel bare 37 prosent av samlet antall funksjoner som ble tjenesteutsatt. Av de administrative oppgavene utgjør lønn- og personaltjenester 16 prosent, finans/regnskap/inkasso ligger på 15 prosent, mens andre kontortjenester som fakturahåndtering, rengjøring, kantine, arkiv/lager, vakthold og reiseservice, står for 11 prosent. Samlet representerer de administrative oppgavene en noe større del enn de IT-utsatte tjenestene. Berørte ansatte Outsourcing er en omstillingsprosess som kan medføre betydelige endringer for de ansatte i bedriften. Studien viser at for ansatte som ble berørt av tjenesteutsetting, fikk gjennomsnittlig 31 prosent ny jobb hos tjenestekjøper, mens 39 % ble overført til tjenesteleverandør. De resterende forlot bedriften frivillig, gikk av med pensjon eller de ble sagt opp. Gjennomsnittlig antall stillinger som ble redusert er 17,2. - Beslutninger om outsourcing tror jeg i forholdsvis liten grad påvirkes av de ansatte, sier Solli-Sæther, men viser samtidig til SAS og planene om salg eller outsourcing av bakketjenestene i SAS-konsernet. - Det at det nylig ble gjort et styrevedtak i SAS om likevel å beholde disse tjenestene innen konsernet, må kunne sees på som en seier for fagforeningene. Forventet vekst Hele 81 prosent av funksjonene som tjenesteutsettes går til tjenesteleverandører som er etablert i Norge. Kun 19 prosent går til leverandører i andre land. Det er ingen vesentlig forskjell i graden av tjenesteutsetting mellom offentlig eide foretak og private bedrifter. I den neste treårsperioden forventes det vekst i tjenesteutsettingen. Når det gjelder informasjonssystemer og infrastruktur regner man med en vekst på 28 prosent, for finans/regnskap/inkasso 39 prosent, og for lønn- og personaltjenester 44 prosent. Ingeniørtjenester er bare i liten grad tjenesteutsatt i dag, de utgjør kun 4 prosent, men her forventes en betydelig vekst, hele 75 prosent. - I dag er det stor etterspørsel etter ingeniører, og det at vi har en generell ingeniørmangel gjør at etterspørselen etter eksterne tjenesteleverandører innenfor dette feltet vil stige, konkluderer Solli-Sæther.

Emosjonelt arbeid – vi inviterer til foredrag på Verdens arbeidsmiljødag

13 mars 2025

Det er mange arbeidsplasser som står i situasjoner som kan oppleves som emosjonelt og relasjonelt belastende. Det betyr ikke at vi nødvendigvis kan fjerne eksponeringsfaktoren, men bedrifter må jobbe organisatorisk på en slik måte at ansatte ikke blir syke av det. Vi inviterer til foredrag om emosjonelt arbeid på Verdens arbeidsmiljødag 28. april.

Roller spiller en rolle

06 februar 2025

Kan manglende evne til å skille rolle og person velte fremtiden? Ikea-dommen understreker verneombudets rett til å ytre seg kritisk i kraft av rollen, uten å risikere represalier skriver seniorrådgiver Øystein Grytøyr i denne kronikken. Kronikken ble først publisert i HMS-magasinet.

Scroll til toppen