Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Turid Børtnes (2009)
- Det er viktig at mest mulig dokumentasjon om den enkeltes arbeidsforhold tas vare på etter at en virksomhet opphører, til bruk ved arbeidsrelaterte sykdommer og skader.
Det sier Bjørn Erikson, avdelingsleder ved Arbeidslivsavdelingen i LO. Han opplyser at organisasjonen har kjennskap til tilfeller der arbeidstakere har hatt svært store problemer med å bevise at de har vært utsatt for påvirkninger i jobben som har ført til sykdom, fordi viktige rapporter er kommet bort.
Nå har LO bedt Direktoratet for arbeidstilsynet (DAT) om sette i gang en utredning for å sikre dokumentasjon som kan gi opplysninger om den enkelte ansattes eksponeringsdata, helse og andre opplysninger som kan ha betydning ved vurdering av mulig yrkessykdom eller -skade i forbindelse med arbeidsforhold. Den konkrete bakgrunnen for henvendelsen var en bildel-bedrift som gikk konkurs på Vestlandet. Tillitsvalgte ved bedriften ringte og spurte om hva de skulle gjøre med bedriftshelsetjeneste- og HMS-arkivet. Dagens bestemmelser er slik at arbeidsgivers register i tilknytning til kreftfremkallende eller arvestoffskadelige kjemikalier og bly skal oversendes til DAT når en virksomhet opphører. Dette er fastsatt i kjemikalieforskriftens § 28, 4. ledd. - Men bestemmelsen gjelder ikke generelt for kjemikalier, opplyser Erikson, og fortsetter: - Det burde den gjøre, kjemikalier som ikke er kreftfremkallende kan også gi senskader som kan føre til sykdom etter at en bedrift er lagt ned.
LO ber derfor om at bestemmelsen endres snarest, slik at den dekker alle typer kjemikaler. I tillegg ønsker organisasjonen at andre typer eksponeringer i arbeidsforhold blir sikret. Arbeidsrelaterte skader kan oppstå etter mange forskjellige belastninger, slik som fysiske, mekaniske eller biologiske eksponeringer samt psykiske belastninger. Også dokumentasjon knyttet til arbeidsskader og -ulykker bør bevares, i tilfelle det på et senere tidspunkt skulle oppstå lidelser som en følge av ulykken eller skadene får et alvorligere forløp enn tidligere antatt. Erikson mener at kjemikalieforskriften burde kunne endres relativt raskt på dette området, slik at den fanger opp langt flere kjemikalier enn i dag. Det er noe mer komplisert å sikre andre arbeidsrelaterte data, blant annet ulykkesdata, en må først se på regelverket og finne ut hvordan dette best kan sikres i forskrift eller lov. LO forutsetter at personvernet ivaretas ved innsamling og oppbevaring av relevante data. I tillegg ønsker LO at Direktoratet for arbeidstilsynet sier seg villig til å ta imot aktuell dokumentasjon inntil nødvendige forskriftshjemler og lovhjemler foreligger.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.