Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Vemund Jensen (2006)
ISS har startet sin egen fraværstelefon hvor egne sykepleiere tar i mot sykmeldinger og gir råd om behandling.
Tett kontakt Fraværstelefonen minner om en tjeneste firmaet Unimed Care tilbyr i Sverige, som Arbeidsmiljø omtalte i fjor, men ISS kjøper ikke løsningen fra et eksternt firma, de har selv ansatt sykepleierne. De har dessuten strengere krav til oppfølging av de sykmeldte. Hovedpoenget er at ISS-ansatte som må holde seg hjemme på grunn av sykdom, ikke skal kontakte sjefen. Sykepleierne på fraværstelefonen tar seg av det. Første fraværsdag ringer den ansatte inn og melder seg syk. Sykepleieren gir så beskjed videre til nærmeste leder. Den personalansvarlige har deretter plikt til å kontakte den syke i løpet av samme dag og etter tre dager, hvis den ansatte ikke er tilbake på jobb. Ved lengre sykdom skal den ansatte inviteres til en oppfølgingssamtale innen to uker. - Vi vet det er lettere å komme tilbake på jobb hvis man holder tett kontakt med jobben i sykdomsperioden. Siden lederen er pliktig til å kontakte den syke, blir det også mer press på at de skal overholde personalansvaret sitt. Dessuten håper vi å forhindre at folk blir hjemme uten grunn, sier prosjektleder for fraværstelefonen, Hanne Haaland.
Vil senke fraværet De mener det vil være enklere å slå av en samtale med sykepleieren enn sjefen. Den syke kan også få veiledning og råd angående sykdommen. Sykepleieren har taushetsplikt og rapporterer bare fraværet videre til leder, slik at han eller hun hurtigst mulig kan få tak i vikar. - Fordelen er at du får snakke med helsepersonell tidlig, en tredjeperson, som det sannsynligvis er lettere å dele problemer med, for eksempel hvis det er ting på jobb du har problemer med, sier Haaland. Sykepleierne videreformidler også kontakt til bedriftshelsetjenesten eller gir råd om hvem andre man burde kontakte for hjelp. ISS forventer at sykefraværet vil synke ved hjelp av fraværstelefonen. Da de gjennomførte et pilotprosjekt i Buskerud i 2004, som for øvrig ble positivt mottatt av både ansatte og ledelse, opplevde de en reduksjon av sykefraværet på 30 prosent.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.