Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
(2007)
Ved kjøp av flyteutstyr bør kunden kreve en innføring i hvordan utstyret skal tilpasses, brukes og vedlikeholdes. Redningsvester, flytevester og flyteplagg er personlig verneutstyr som skal beskytte brukeren mot skader som følge av ytre påvirkning. Produsent og importør har ansvar for at personlig verneutstyr er produsert i samsvar med regelverket. Det innebærer blant annet at det skal være CE-merket og at det skal medfølge skriftlig brukerinformasjon på et skandinavisk språk. - Forbrukeren har selv et ansvar for at produktet brukes og vedlikeholdes etter forutsetningene. Derfor bør man kreve god informasjon ved kjøptidspunktet, sier avdelingsleder Gunnar Wold i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.