Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Grethe Ettung (2008)
Sykehuset Asker Bærum gir ansatte datakurs i arbeidstida.
27 prosent av befolkningen behersker ikke dagens datateknologi, viser en undersøkelse fra Vox, nasjonalt senter for opplæring i arbeidslivet. Private og offentlige virksomheter kan søke om tilskudd til opplæring for sine ansatte. Det gjorde Sykehuset Asker og Bærum. Da sykehuset ville innføre elektronisk pasientjournal, oppdaget de at mange ansatte ikke mestret systemet fordi de hadde dårlig datakunnskap.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.