Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Morten Dahl (2001)
Økt arbeidsmengde, mer variert arbeidsinnhold og ansvar og blandede følelser om trivselsforholdene. Dette er noen av hovedkonklusjonene i en Fafo-rapport om konkurranseutsetting og nye organisasjonsformer i norske kommuner.
Fafo har på oppdrag fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet (AAD) laget en rapport om sentrale problemstillinger knyttet til privatisering og konkurranseutsetting av offentlig sektor.
Ett av hovedkapitlene i rapporten omhandler arbeidsmiljøspørsmål, og det går tydelig fram at de innen pleie og omsorg ikke bare har fått økt trivsel og bedre arbeidsmiljø, men at de også har fått mer å gjøre samtidig som arbeidsinnholdet er blitt mer variert og at de har fått mer ansvar. Men dette gjelder stort sett bare for dem som jobber innen denne sektoren. Andre, for eksempel de som jobber i merkantil bransje og transport, melder om mindre ansvar og mindre varierte arbeidsoppgaver.
Vi finner det samme bildet når det gjelder trivselsfølelsen på jobben. Blant ansatte som har gått over fra kommunal til privat arbeidsgiver er det flest positive innen pleie og omsorg. Det kan se ut til at denne sektoren har bedre arbeidsgiverpolitikk på de fleste områder enn gjennomsnittskommunen, heter det i rapporten.
Det finnes mange usikkerhetsmomenter i de undersøkelser som er foretatt, men Fafo-forskerne har likevel satt opp en forenklet oversikt over områder der private kommer bedre ut enn gjennomsnittskommunen. Dette gjelder for personalledelse, personalutvikling, kompetanseutnytting, godt arbeidsmiljø, system for egenevaluering og forbedringsarbeid og lønn og stillingsstørrelse.
Arbeidsforholdene er mer avhengig av rammebetingelser og dyktig lederskap enn av selve privatiseringsspørsmålet. Dersom rammebetingelsene er tilstrekkelige, vil vi helle til at private arbeidsgivere er vel så dyktige som de kommunale, skriver Fafo-forsker Leif Moland.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.