Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Turid Børtnes (2009)
- Postens verneombud er de ansattes vaktbikkjer som balanserer mellom ledelsen og de tillitsvalgte.
Denne fyndige karakteristikken kom fra Ingeborg Sætre, 1. nestleder i Postkom under høstens konferanse for verneombud og hovedverneombud i Posten Norge. Sætre presiserte at verneombudene også er verneombud for ledelsen, de skal være støttespillere for begge parter på arbeidsplassen.
Ingeborg Sætre advarte verneombudene mot å gå inn i rollen som tillitsvalgte, de må være fagligpolitisk nøytrale. - Vernetjenesten skal være de tillitsvalgtes sterkeste støttespillere, men det betyr ikke at de skal ta på seg den samme rollen selv. De må sørge for en distanse og være oppmerksom på at det kan bli problemer mellom de tillitsvalgte og verneombudene i forbindelse med enkelte saker, det er det viktig å være klar over. VO skal arbeide for at alle ansatte har det bra på jobben, det gjelder også lederne.
Sætre la stor vekt på evnen til å kommunisere, det er avgjørende for å klare å gjøre en god jobb. - Verneombudene skal kunne ta opp problemer i forbindelse med arbeidssituasjonen uten at det skaper konflikt, enten det er med ledelsen eller mellom kolleger. De skal løfte opp problemene og sørge for en god kommunikasjon til partene. Det gjelder å være konstruktiv og finne gode og praktiske løsninger. Et godt utført verneombudsarbeid betyr utrolig mye både for de ansatte og ledelsen. Foredragsholderen etterlyste også innspill fra deltakerne i salen om hva som er viktig for verneombudsrollen, de lot ikke vente på seg. Det var en engasjert forsamling som kom med forslag om betydningen av å være aktiv, motivert, løsningsorientert, positiv, skaffe seg nok kunnskap, ikke gi seg, samarbeidsvillig og opptatt av arbeidsforholdene, for å nevne noen stikkord.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.