Oslo kommune dømt til hovedverneombud

Endelig har Oslo kommune fått et hovedverneombud for hele kommunen slik arbeidsmiljøloven krever. Dette har vært en sak som har versert mellom kommunen ved blant annet byregjeringen og Direktoratet for arbeidstilsynet (DAT) i ti år før det nå er avsagt rettskraftig dom i saken.

Tekst: Turid Børtnes (2001)

Vant sak om HVO for hele Oslo kommune

Endelig har Oslo kommune fått et hovedverneombud for hele kommunen slik arbeidsmiljøloven krever. Dette har vært en sak som har versert mellom kommunen ved blant annet byregjeringen og Direktoratet for arbeidstilsynet (DAT) i ti år før det nå er avsagt rettskraftig dom i saken.

Oslo kommune med mellom 50.000 og 60.000 arbeidstakere har nektet å bøye seg for direktoratets pålegg om å velge et sentralt hovedverneombud for hele virksomheten. Byregjeringen har ment at kommunen er delt inn i 70 til 80 helt forskjellige virksomheter og at de derfor ikke er pliktige til å ha et felles HVO for alle.

 

Saksøkte staten

Etter en rekke gjentatte pålegg om å få orden på HVO-ordningen, reiste Oslo kommune sak mot staten, men tapte i byretten. De anket til lagmannsretten og tapte der også. - Dommen er nå rettskraftig, opplyser sektorleder Ola Winsvold i Arbeidstilsynet (AT) for Oslo.

Kommunen kommer også til å få et nytt sentralt arbeidsmiljøutvalg, det skal velges i løpet av sommeren.

  • Dette er viktig for hele arbeidsmiljøet i Oslo kommune. AT har gjennom årene måttet gripe tak i mange forhold som har manglet i samordningen av de forskjellige virksomhetene.

Kommunen driver en rekke forskjellige virksomheter, for eksempel skoler og sykehus spredd rundt i mange bydeler. Det er av vesentlig betydning å ha en koordinerende instans som kan se på problemene samlet, slik at ansvaret ikke blir pulverisert.

Mange etater og avdelinger er avhengige av hverandre, mange av sakene kan bare løses på overordnet nivå. Mye dreier seg om byparlamentarisme og dermed om hva politikerne vil og ikke vil ta ansvar for.

I følge arbeidsmiljøloven skal et sentralt hovedverneombud koordinere verneombudenes oppgaver i virksomheter som har flere enn et verneombud.

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Trenger vi egentlig verneombud?

09 juli 2025

Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.

Scroll til toppen