Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Turid Børtnes (2008)
Handel og Kontor i Norge, som organiserer mange butikkansatte, ønsker å innføre en ordning med regionale verneombud innenfor varehandelen.
Handel og Kontor har erfart at det er tungt å få til ordnede forhold med gode arbeidsmiljøordninger i varehandelen. Bare rundt 20 prosent av arbeidstakerne er organisert. Mye av årsaken til den lave organisasjonsprosenten er utstrakt deltidsarbeid og mange midlertidige stillinger i bransjen. Det er mange skoleelever og studenter som tar butikkjobber. For disse er ikke dette noen fremtidsjobb, og dermed ser de heller ikke nytten av å organisere seg. Resultatet er at mange blir utnyttet både når det gjelder lønn og andre forhold. - Det er ikke enkelt for den som er ansatt i en liten virksomhet, der de kanskje jobber side om side med sjefen, å gå til en konflikt for å få en tariffavtale på plass. Selv om en god del virksomheter har ordnede forhold, vil en ordning med regionale verneombud være en styrke for HMS-arbeidet, påpeker Hessen Følsvik.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.