Økt bruk av Arbeidslivstelefonen

Det har vært en sterk økning i henvendelser til Arbeidslivs­telefonen siste år. 20 prosent flere ringte for å få hjelp i 2007 sammen­­lignet med foregående år.
Tekst: Turid Børtnes (2008)
Det har vært en sterk økning i henvendelser til Arbeidslivs­telefonen siste år. 20 prosent flere ringte for å få hjelp i 2007 sammen­­lignet med foregående år.
Den største gruppen innringere, nesten en fjerdedel, oppgir at de trenger råd og hjelp fordi de er i konflikt med lederen sin. Så mange som 12 prosent rapporterer at de føler seg mobbet/trakassert av leder. Ellers ringer arbeidstakere fordi de trenger svar på spørsmål vedrørende arbeidsmiljøet, omorganiseringer eller at de føler seg utbrente. Daglig leder for Arbeidslivstelefonen, Grace Beate Mathisen mener at det økende antallet henvendelser viser at denne telefontjenesten er nødvendig og et viktig bidrag i arbeidet med å hindre utstøting og trakassering i arbeidslivet. Det er de midlere årsklassene som dominerer, flest henvendelser kommer fra aldersgruppen 40-49 år, med arbeidstakere i alderen 30-39 år hakk i hel. I 2007 var det flere innringere i den yngste gruppen, 20-29 år enn noen gang tidligere. Kvinnene er i flertall blant dem som ringer. Hver femte innringer jobber i helse- og sosialtjenesten. På andre plass kommer ansatte innen salg/varehandel. Arbeidslivstelefonen er et samarbeidsprosjekt mellom Mental Helse og Arbeidstilsynet og fungerer som et supplement til de tilbudene som allerede finnes hos Arbeidstilsynets telefontjeneste og andre hjelpeinstanser.

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Trenger vi egentlig verneombud?

09 juli 2025

Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.

Scroll til toppen