Vi i Arbeidsmiljøsenteret jobber for et så godt arbeidsmiljø i norske virksomheter som mulig, gjennom å bidra til å skape bedre og tryggere arbeidsforhold. Dette gjøres gjennom rådgivning, veiledning, åpne kurs og bedriftstilpassede kurs. Kontakten vi får med kunder og kursdeltakere er det som gir energi og motivasjon i jobben.
Vi bruker PowerPoint som et oppslagsverk, men baserer kursaktiviteten vår på dialog og samhandling. Vi tegner og forklarer gjerne på en tavle, og har mye interaksjon med deltakerne.
Så kom koronaepidemien og alle fikk panikk. Vi snudde oss raskt rundt, og det ble besluttet at vi skulle tilby å gjennomføre aktivitetene våre digitalt, og alle ble satt til å utvikle digitale versjoner av kursene våre.
«Rullegardinen min gikk ned, dette går ikke, det kommer ikke til å fungere tenkte jeg. Jeg mente at jeg var så avhengig av å ha fysisk kontakt med deltakerne at jeg ikke ville kunne få den kontakten med deltakere som jeg var avhengig av for at kursene skulle bli bra. Dette kommer til å bli dårlig og kundene kommer til å skygge unna.»
Vi ble innstendig bedt om å gi det en sjanse for å prøve om det kunne fungere, og ting har fungert over all forventning. Digital kommunikasjon har vist seg bedre enn sitt rykte og det aller meste kan nå foregå digitalt, ja det viser seg at det ikke er grenser for hva som kan gjøres digitalt så lenge vi og kundene er innstilt på det.
Arbeidsmiljøkartlegginger, konflikthåndteringer, vurderinger av varsler, lederhjelp og rådgivning, alt viser seg å være mulig.
Kurs viser seg å fungere over all forventning digitalt. Før måtte vi gjerne reise halve dagen for et møte, nå foregår det digitalt og det virker som de aller fleste er fornøyd med det. Vi sparer alle tid og penger. Dette betyr også at Norge er blitt mindre, før måtte utkanten betale både reise og opphold i tillegg til kostnader ved innleie, noe som fort kan bli så dyrt at de vegrer seg, nå er mulighetene mer tilgjengelige for alle.
Åpne digitale kurs har nå deltakere fra hele Norge.
Hva er det som gjør at dette fungerer så godt? Vi er jo alle innstilt på at dette er hverdagen vår, så motivasjonen vår gjør selvsagt at dette fungerer, men hva er det vi gjør som fører til at kundene blir fornøyd? Her er noen grunnleggende holdninger som gjør at våre digitale kurs fungerer:
- Grunnleggende spilleregler:
- Vi starter alltid med å fastsette noen grunnleggende kursregler. Vi skal alle ha lyd og bilde. Dette er for at våre kurs er dialogbasert, og vi ønsker å ta med oss styrken fra de fysiske kursene inn i den digitale hverdagen. Kursdeltakernes bidrag og engasjement er viktig, og av respekt for både deg selv, arbeidsgiver og de andre deltakerne, er du til stede med din fulle oppmerksomhet.
- Gruppeoppgaver.
- Når vi har fysiske kurs med deltakere bruker vi mye tid i starten på å få gruppen trygg, da først får vi til den dialogen vi ønsker. Erfaring har vist at det er vanskeligere å få deltakere i tale digitalt, særlig når vi er i plenum hele tiden, og mye vanskeligere enn når vi møtes fysisk. Heldigvis har vår digitale plattform den muligheten at vi kan sende deltakerne ut i grupper. Vi kan selv endre deltakerne i gruppene og bytte deltakerne gjennom hele dagen. I tillegg kan vi selv gå inn i de enkelte gruppene og snakke med de under gruppearbeidene. Masse gruppearbeid med oppsummering i plenum har vist seg å fungere veldig bra og fører til at deltakerne blir engasjert og får større utbytte av kursene. I tillegg fører det til at vi kan bytte grupper gjennom dagen slik at deltakerne blir kjent med alle.
- Pauser
- Vi sørger for pauser hver time, det er krevende å være på kurs digitalt, man blir sliten i øynene av å sitte å holde øye med alle deltakerne og ikke like lett å få med seg alt som blir sagt. Pauser vil også være med på å gjøre det lettere for deltakerne og multitaske. I pausene kan du svare på mailer og ta eventuelle telefoner. Mange må fortsatt gjøre sin vanlige jobb, selv om de er på kurs.