Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Hva har vi å lære av #MeToo kampanjen som har ridd den vestlige verden som en mare de siste ukene? Arbeidsplasser er satt i et dårlig lys, og de aller fleste har ikke varslet sin arbeidsgiver når seksuell trakassering har skjedd. De som har varslet har ofte opplevd at ingen ting er blitt gjort. Verst har det gått utover mediebransjen, men jeg har ingen tro på at det ikke finnes mange lignende historier i andre bransjer.
Så hva bør arbeidsgivere i de ulike virksomheter lære av denne kampanjen?
Det første en arbeidsgiver bør spørre seg er: Hvorfor har ikke ansatte varslet når de er blitt utsatt for seksuell trakassering?
I #MeToo kampanjen er det avdekket at det ofte er en leder som har utøvet trakasseringen. Dette kan gjøre det vanskelig for ansatte å si fra. Noen er redd for hvilken følger dette kan få for videre jobb i virksomheten og mulig karriereutvikling. Da kan ansatte velge å melde fra til verneombudet i stedet for til arbeidsgiver, og verneombudet skal sørge for at den ansatte blir behandlet på en skikkelig måte og i tråd med det rutinene sier. Det blir da svært viktig at verneombudet har satt seg grundig inn i alle rutiner og systemer på arbeidsplassen slik at verneombudet vet hvordan hendelser skal håndteres når det oppstår. I tillegg må verneombudet ha mot til å stå ved siden av den ansatte i vanskelige saker og kunne håndtere saker på en profesjonell måte som gjør at alle parter får tillit til verneombudet. Derfor blir det avgjørende hvem de ansatte velger til verneombud. På mange arbeidsplasser er det å være verneombud ikke særlig attraktivt, og mange vegrer seg for å ta på seg rollen. I industriarbeidsplasser er fokuset gjerne å sikre liv og helse, på en kontorarbeidsplass derimot, hvor liv og helse ikke er så fremtredende, er det gjerne vern om det psykososiale arbeidsmiljøet som bør være på dagsorden. Dette er vanskeligere å gripe tak i det det er med diffust og mindre konkret enn fare for liv og helse. Ansatte bør tenke mer gjennom hva rollen til verneombudet skal være og hvorfor det er så viktig å ha et verneombud som alle har tillit til og som vet hva som er rollen sin. Mange ansatte har ingen kunnskap om hva er verneombud er og hvorfor vi trenger det på arbeidsplassene.
Å si til nyansatte at de kan gå inn på arbeidsplassens intranettsider og lese de ulike rutinene og systemene bedriften har, er ikke å gi opplæring. Opplæring består i at man får anledning til å stille spørsmål og diskutere hva en forstår med det en leser. Det er nå en gang slik at vi mennesker tolker ulikt det vi hører og ser derfor er betydningen av å få diskutert temaet av uvurderlig betydning. I tillegg må vi alle med jevne mellomrom minnes på rutinene og viktigheten av å si fra.
Om arbeidsgiver klarer å gjøre disse enkle lovpålagte grepene ville mange trakasseringssaker vært unngått, og alle kvinner ville fått en trygg arbeidsplass. Det er aldri for sent å sette i gang og det er lov å be om hjelp.
Hvilken arbeidsgiver vil du være? Valget er ditt!
Hilde Hus Svanevik Juridisk rådgiver i Arbeidsmiljøsenteret hilde@arbeidsmiljo.no
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.