Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Turid Børtnes (2009)
Frivillige organisasjoner får 22 millioner kroner i støtte til aktivisering og arbeidstrening for personer som befinner seg langt unna arbeidsmarkedet. 24 nye prosjekter får tilskudd. Statssekretær Laila Gustavsen sier at dette er et ledd i regjeringens fattigdomsbekjempelse. Mange har store problemer med å nærme seg arbeidsmarkedet, for eksempel på grunn av rusproblemer. Ved å styrke samarbeidet med frivillige organisasjoner, vil disse få et tilbud som kan gi dem mulighet til å komme i arbeid. Det ble fremmet 79 søknader med et samlet søknadsbeløp på 46 millioner kroner. 35 prosjekter er tildelt tilskudd i 2009, av dem er 11 prosjekter knuttet til en overgangsordning fra tidligere, mens 24 er helt nye. Ordningen ble etablert i 2005.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.