Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Turid Børtnes (2001)
Sykefraværet blant ansatte i de videregående skolene i Sverige er nesten doblet i løpet av de tre siste årene. Fra 1998 til i år har det økt fra 4 prosent til 7,2 prosent. Andelen som har hørselskader, blant annet tinnitus, er større enn gjennomsnittet.
Det er langtidssykefraværet som øker mest, skriver det svenske bladet Arbetsliv. En regner med at høye lydnivåer i store klasser er medvirkende til at hørselsproblemene øker. Idrettslærere rammes ofte, men også ansatte i kjøkken og vaktmestere er overrepresentert.
Det skal nå foretas en kartlegging av sykefraværet i de videregående skolene for å forsøke å finne løsninger.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.