Med e-post skal karrieren bygges

Under dekke av bare å ville informere, kan ansatte posisjonere seg i bedriften ved hjelp av e-post.
Tekst: Grethe Ettung (2007)
Under dekke av bare å ville informere, kan ansatte posisjonere seg i bedriften ved hjelp av e-post. 
- Ved å skrive inn sjefens navn i kopifeltet, kan avsender sende ut signaler om hvordan ledelsen skal forstå og tolke informasjonen, sier Karianne Skovholt, forsker ved Handelshøyskolen BI. Hun har gjort en undersøkelse av hvordan e-post benyttes i arbeidslivet. En arbeidsgruppe i et internasjonalt selskap, med base i Norge, benyttet e-post som kommunikasjonsverktøy. Over en periode på fem måneder leste Skovholt gruppens e-poster, i overkant av 700 meldinger. - Jeg ble mest overrasket over det store omfanget av e-post-kopier. Tidligere sendte vi brev med kopier til de involverte partene. Dagens bruk av e-post-kopier involverer flere og synliggjør i mye større grad også den muntlige kommunikasjonen på en arbeidsplass. - E-post-kopiene letter kontakten grupper imellom, og gir ­deltakerne en gruppestatus som vises i kopi-feltet. Strategisk bruk Bruken av e-post-kopier kan også benyttes strategisk. - Vil avsender purre på en kollega for å få fortgang i en sak, kan det være betimelig å plassere sjefens navn i kopifeltet. Da vet både avsender og mottaker at de blir sett, samtidig som det øves et visst press på den primære mottakeren, påpeker Skovholt. Denne metoden brukes også i konfliktsituasjoner. - Ved å kopierer inn navn i kopi-feltet signaliserer avsender overfor mottaker hvilke støttespillere han har for å få igjennom sitt syn. De som står oppført i kopifeltet får en slags vitnefunksjon. I studien sin har Skovholt identifisert tre hovedfunksjoner for bruk av e-post-kopier: - Informere og holde relevante deltakere orientert om fremdriften i prosjektet/arbeidet - Indirekte invitere andre til å bidra ved at man ikke nødvendigvis krever et svar, men gir mottakerne muligheten til å komme med innspill - Bygge nettverk og allianser under dekke av bare å ville informere

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Trenger vi egentlig verneombud?

09 juli 2025

Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.

Scroll til toppen