Må sjekke røykvarsleren

Alle boliger skal ha røykvarsler og manuelt slokkeutstyr, også utleiehybler. Studenter og elever som flytter på hybel må derfor sjekke om røykvarsler og slokkeutstyr er montert.

(2009)

Alle boliger skal ha røykvarsler og manuelt slokkeutstyr, også utleiehybler. Studenter og elever som flytter på hybel må derfor sjekke om røykvarsler og slokkeutstyr er montert. Det er huseiers ansvar å sørge for at det finnes røykvarsler og slokkeutstyr, men det er leietageren selv som skal sørge for at røykvarsleren faktisk fungerer.  - Røykvarslere redder årlig minst 10-15 liv. Å bo i en bolig uten røykvarsler er å gamble med livet. Leietageren må selv ta ansvar for å teste om røykvarsleren fungerer og om det finnes nødvendig slokkeutstyr i boligen, sier fungerende avdelingsdirektør Kari Jensen i DSB. Dersom boligen mangler røykvarsler eller slokkeutstyr må leietager kreve at dette kommer på plass så snart som mulig.

Verneombudets rolle og oppgaver

07 august 2025

Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?

Trenger vi egentlig verneombud?

09 juli 2025

Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.

Scroll til toppen