Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Morten Dahl (2001)
Norske toppledere jobber i gjennomsnitt 52 timer pr. uke. Det viser AFFs lederundersøkelse. Kvinnelige ledere arbeider omtrent tre timer mindre i uka enn sine mannlige kolleger, men begge kjønnene reduserer arbeidstiden hvis de har barn boende hjemme. Norske ledere arbeider i gjennomsnitt 47 timer i uka, og om lag 30 prosent av lederne jobber i helgene. 20 prosent mener at jobben krever så mye at de må forandre sine fritidsvaner på kort varsel.
Den samme undersøkelsen viser dessuten at en av fire ledere opplever generasjonsforskjellene i norsk arbeidsliv som problematiske. Halvparten av lederne sier nemlig at medarbeidere som er spesialister har vanskelig for å godta at noen skal lede dem. Tre av fem ledere opplever at unge medarbeidere stiller større krav til å bli inspirert av lederen sin enn det de eldre arbeidstakerne gjør.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.