Ledere som mobber

Konflikter med leder, eller enda verre, en leder som mobber, er de hyppigste årsakene til at ansatte tar kontakt med Arbeidslivstelefonen for å få råd og støtte.

Tekst: Turid Børtnes (2007) Konflikter med leder, eller enda verre, en leder som mobber, er de hyppigste årsakene til at ansatte tar kontakt med Arbeidslivstelefonen for å få råd og støtte. 

Det går frem av Arbeidslivstele­fonens statistikk over årsakene til at folk ringer denne støttetelefonen. Nesten hver fjerde henvendelse skyldes konflikt mellom ansatt og leder. En av sju opplever at de blir mobbet av lederen, hver tiende som ringer, blir mobbet av kolleger. Dårlig miljø på arbeidsplassen er årsak til hver femte sykmeld­ing, anslår fagfolk på området. - I januar i år har vi opplevd et ekstra trykk fra personer som opplever mobbing på arbeids­­plassen sin, opplyser Grace Beathe Mathisen, daglig leder for Arbeidslivstelefonen. Mellommenneskelige problemer i det hele tatt ser ut til å dominere, og blant dem er mobbing et av de vanligste. Mathisen sier at mobbingen kan ta mange former, noen forteller om baksnakking som de ikke kan beskytte seg mot, andre at de blir fratatt arbeidsoppgaver og ansvar, ikke blir innkalt til møter, manglende informasjon eller at de blir frosset ut og isolert sosialt. Konflikter som får utvikle seg, kan ende med alvorlige personkonflikter og i verste fall mobbing.

Leders plikt Mathisen presiserer at det i følge arbeidsmiljøloven er en leders plikt å sørge for at alle arbeids­takere har et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Det er viktig å ha prosedyrer for hvordan ansatte og ledelse kan ta opp konflikter og uenighet både uformelt og formelt før situasjonen låser seg. Det må være nulltoleranse på enhver arbeidsplass for mobbing. Arbeidslivstelefonen var et samarbeidsprosjekt mellom Mental Helse og Arbeidstil­synet som nå er gjort permanent. Den er et supplement til tilbudene fra Arbeidstilsynets svartjeneste og de andre hjelpe­instansene i arbeidslivet.

Emosjonelt arbeid – vi inviterer til foredrag på Verdens arbeidsmiljødag

13 mars 2025

Det er mange arbeidsplasser som står i situasjoner som kan oppleves som emosjonelt og relasjonelt belastende. Det betyr ikke at vi nødvendigvis kan fjerne eksponeringsfaktoren, men bedrifter må jobbe organisatorisk på en slik måte at ansatte ikke blir syke av det. Vi inviterer til foredrag om emosjonelt arbeid på Verdens arbeidsmiljødag 28. april.

Roller spiller en rolle

06 februar 2025

Kan manglende evne til å skille rolle og person velte fremtiden? Ikea-dommen understreker verneombudets rett til å ytre seg kritisk i kraft av rollen, uten å risikere represalier skriver seniorrådgiver Øystein Grytøyr i denne kronikken. Kronikken ble først publisert i HMS-magasinet.

Scroll til toppen