Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
I dag publiserer jeg utdrag fra et intervju med blant andre meg i Dagbladet+. Artikkelen ble opprinnelig publisert 20. april 2016 og skrevet av journalist Tormod Halleraker.
Gode jobbvennskap bidrar til et godt arbeidsmiljø. Men risikoen er der for at du havner i en lojalitetskonflikt som kan gå ut over både vennskap og arbeid.
I en undersøkelse gjort av Opinion på vegne av Manpower går det fram at nær tre av ti har opplevd situasjoner der det var vanskelig å ta opp uenighet fordi en venn var involvert. To av ti har unnlatt å kritisere eller si fra om feil/svakheter hos en venn på jobben fordi de er venner.
Direktør i Arbeidsmiljøsenteret Kjetil A Vedøy sier at sammenblandingen av det private og det profesjonelle er en vanlig konfliktårsak på arbeidsplassen. Konfliktene oppstår gjerne fordi det er andre regler og normer som gjelder i et vennskap enn i en jobbrelasjon.
Forsker ved Arbeidsforskningsinstituttet HIOA, Hans Christoffer Aargaard Terjesen er ikke overrasket over funnene i God kollega-undersøkelsen til Manpower. - Mange kan komme i situasjoner der de opplever vennskap som viktigere enn jobbens målsetning, sier han. Gode kolleger er en betingelse for et godt arbeidsmiljø, samtidig kan tette relasjoner stikke kjepper i hjulene for arbeidsoppgavene som skal gjøres.
Kilder: Vedøy/Terjesen/Matthiesen
- Det er to hovedmåter å håndtere en konflikt med en kollega på. Enten ved en konfrontasjon eller via omveier.
Terjesen mener man ved en konfrontasjon må være så konkret som mulig. Unngå personkarakteristikker og fokuser på arbeidsoppgavene.
Den andre strategien er å «hviske en venn i øret»:
- Konfrontasjon er ikke alltid den beste veien å gå. Det er ikke i alle tilfeller gitt at en god venn er den beste hjelper. Og det kan også være klokt å huske på at riktig budskap ikke alltid oppleves som rett hvis det kommer fra feil avsender. Hvis du har en leder eller en annen på arbeidsplassen som du stoler på, kan det være en god idé å snakke med denne for å få hjelp til å komme videre. Men for at det skal fungere, er det avgjørende med fortrolighet og tillit.
«Avklar hvordan samarbeidet skal være og hva vennskapet må tåle.»
Et kjent problem er at frustrasjon som har bygget seg opp over tid, plutselig renner over i et oppgjør som kan skade både vennskapet og jobbrelasjonen.
- Ofte handler det om å avklare spillereglene, å si fra på en ryddig måte før det kommer til et punkt der det har gått for langt. Det finnes mange eksempler på fastlåste konflikter der vi har fått vite at det handler om personkjemi, men når vi går inn i sakene så finner vi ut at det i bunn og grunn handler om organisering av arbeidet, sier Vedøy.
Han poengterer at man ifølge Arbeidsmiljøloven har plikt til å gi beskjed hvis man oppdager noe farlig eller ulovlig.
- Hvis en ansatt for eksempel unnlater å bruke vernesko der det er påbudt eller kommer beruset på jobb, er dette noe man må ta videre.
Stig Berge Matthiesen er professor ved Institutt for ledelse og organisasjon på Handelshøyskolen BI i Bergen. Han sier at faren ved en tett sammenvevd kollega/venn-relasjon er at du har mer å tape hvis det oppstår en konflikt.
- Men fordelene ved å ha virkelig gode kolleger som også er venner, er mange. Blant annet kan en nær sosial relasjon medvirke til å dempe stress i hverdagen. Man kan i det hele tatt støtte hverandre på flere forskjellige måter, emosjonelt, vurderingsmessig, informativt og praktisk.
I vårt moderne arbeidsliv jobber vi mer i grupper og team enn før. Dermed blir relasjonene også tettere.
- Dette stiller desto større krav til å løse konflikter. Varslingsforskning viser at mange vegrer seg for å ta affære dersom en god venn har gjort noe galt. De havner i et etisk dilemma der de risikerer å gjøre den det gjelder en bjørnetjeneste ved ikke å si fra, sier BI-professoren.
Brath i Manpower mener ledere har en viktig rolle når det gjelder bevisstgjøring av de ansatte og deres rolleforståelse. På denne måten kan man forebygge konflikter.
- Man må kunne si meningene sine, og samtidig skille sak og person.
Matthiesen poengterer at gode ledere ofte er de som klarer å få til en kombinasjon av uformell og formell kontakt med sine medarbeidere. Da er også terskelen for å ta opp problemer lavere enn dersom det er en leder som er veldig oppgaveorientert.
- Det gjelder å skape et arbeidsklima der det er rom for å snakke åpent ikke bare om suksessene men også om hva man gjør feil, om hvorfor ting ikke fungerer. Det gir et bedre fagmiljø der det er lettere å hente ut forbedringspotensialet, sier Terjesen.
Utdraget er fra artikkel publisert 20. april 2016 og skrevet av journalist Tormod Halleraker.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.