Hovedverneombudets oppgaver og rolle
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Tekst: Morten Dahl (2001)
Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) har funnet ut at arbeidstiden er redusert med om lag 300 arbeidstimer pr. år siden 1970-tallet. I dag jobber en heltidsansatt mindre enn 1700 timer i året, mot knappe 2000 midt på 1970-tallet.
I 1974 var den daglige arbeidstiden 8,5 timer, mens den i dag er 7,5. NHO er bekymret for mangelen på arbeidskraft Norge opplever i dag, og vil oppleve i årene framover. Kortere arbeidstid fører til enda større mangel på arbeidskraft. Feriene øker også, påpeker arbeidsgiverorganisajonen, og opplyser at for 26 år siden hadde arbeidstakere 20 dagers ferie mot dagens 25.
Hva gjør egentlig et hovedverneombud? Hvordan blir man valgt, og hvilken myndighet har man? Les mer her.
Arbeidsmiljøloven (aml) § 6-1 slår fast at alle virksomheter skal ha verneombud. For virksomheter med færre enn 5 ansatte kan partene skriftlig avtale en annen ordning. Hva er verneombudets ansvarsområde, og hvilke oppgaver og rettigher følger med vervet? Og hva er egentlig forskjellen mellom vernetjenesten og fagforeningen?
Verneombudene er ryggraden i det lokale arbeidsmiljøarbeidet – men får egentlig verneombudene den annerkjennelsen som er nødvendig? Blir de tatt på alvor? Hva må til for å styrke rollen og sikre godt partssamarbeid lokalt? Vi setter vernetjenesten på agendaen under Arendalsuka. Velkommen til paneldebatt i Samfunnsteltet torsdag 14. august kl. 14.30.